Σας παραθέτουμε ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα με τέσσερις προπονητικές ενότητες
- 1η προπονητική ενότητα: Στόχος η γρήγορη εκτέλεση και η αλλαγή κατεύθυνσης
- 2η προπονητική ενότητα: Αυξάνοντας τον βαθμό δυσκολίας
- 3η προπονητική ενότητα: Αναγνώριση και εκμετάλλευση του χώρου που δημιουργήσαμε
- 4η προπονητική ενότητα: Εφαρμογή του κανόνα των 6 δευτερολέπτων
Χάνουμε την μπάλα … αμυνόμαστε! Και όταν την κερδίσουμε επιτιθέμεθα ! Δεν ακούγεται ιδιαίτερα δύσκολο.
Ξανά: Όταν χάνουμε την μπάλα, γυρίζουμε στην άμυνα και όταν την κερδίσουμε, βγαίνουμε γρήγορα στην επίθεση. Απλά πράγματα. Άλλωστε το τονίζουμε σε κάθε ομιλία στα αποδυτήρια πριν από κάθε αγώνα. Αρκεί ;;;
Είναι απαραίτητο αυτή η κίνηση να γίνει βίωμα στον ποδοσφαιριστή από μικρή ηλικία, ο παίκτης να έχει την σωστή αντίδραση, να μην παραπονιέται ή να γκρινιάζει για μια χαμένη μπαλιά στον συμπαίχτη του.
Προσωπικά πιστεύω ότι αυτή η ομαδική τακτική κίνηση πρέπει να συμπεριλαμβάνεται οπωσδήποτε στις υποδομές.
Είναι πολύ συχνό το φαινόμενο μετά από απώλεια μπάλας, η ομάδα μας να είναι απροετοίμαστη και σε μειονεκτική θέση. Η αντίπαλη ομάδα βγαίνει με πέντε έξι εφτά παίκτες στην αντεπίθεση, ενώ η δική μας ομάδα αμύνεται με μόλις 4 παίκτες, γιατί 2 ή 3 παίκτες μας έχουν ξεμείνει στο χώρο του Κέντρου η της επίθεσης και συνεχίζουν να μιλάνε για την χαμένη πάσα. Σίγουρα, στον ερασιτεχνικό τομέα δεν έχουμε την πολυτέλεια των επαγγελματικών ομάδων να πραγματοποιήσουμε πολλές επαναλήψεις, πρέπει όμως οπωσδήποτε να καθοδηγήσουμε τους παίκτες μας με σωστές και στοχευμένες συμβουλές μέσα από σωστά επιλεγμένες ασκήσεις.
Από την άμυνα στην επίθεση
Εφόσον δεν είμαστε κάτοχοι της μπάλας, το πρώτο μας μέλημα είναι η επανάκτηση της. Πρέπει λοιπόν να έχουμε περισσότερους παίκτες γύρω από τον κάτοχο της μπάλας ώστε να τον θέσουμε υπό πίεση.
Μόλις κατακτήσουμε την μπάλα και ανάλογα με το σημείο όπου εξελίσσεται η φάση και τη θέση της μπάλας σε σχέση με τον ποδοσφαιριστή ανοίγονται οι εξής προοπτικές.
- Διώξιμο
- Κατέβασμα της μπάλας
- Ντρίπλα
- Πάσα,
- Μεγάλη πάσα
Εφ όσον δεν έχουμε ασχοληθεί μέσα στην προπόνηση με το θέμα, ο ποδοσφαιριστής θα κρίνει και θα αποφασίσει μόνος του τη δεδομένη στιγμή για το τι θα κάνει.
Συχνά Λάθη:
- Οι πάσες δεν είναι αρκετά δυνατές
- Ελλιπή προθυμία να αναλάβει το ρίσκο
- Ελλιπή κίνηση από τον ποδοσφαιριστή μακριά από την μπάλα
- Η βιαστική πάσα και το αγχώδες παιχνίδι
- Ελλιπής επικοινωνία
Εμείς πάλι σαν προπονητές, προτού δώσουμε τις ανάλογες κατευθυντήριες εντολές, πρέπει να λάβουμε υπ όψιν και άλλα δεδομένα που αφορούν τον κάθε ποδοσφαιριστή ξεχωριστά. Να αναλύσουμε ποιες είναι οι δυνατότητες του. Εκτός από τη τεχνική, τακτική και τη φυσική κατάσταση του ποδοσφαιριστή θα πρέπει να λάβουμε υπ όψιν και τα εξής χαρακτηριστικά του κάθε ποδοσφαιριστή.
Προσωπικότητα, νοοτροπία, εμπειρία !
Λαμβάνοντας υπόψη τα χαρακτηριστικά του ποδοσφαιριστή θα πρέπει μετά να δούμε έναν έναν και τους παράγοντες που πρέπει να έχει ο ποδοσφαιριστής την δεδομένη στιγμή, όπως:
- Περιφερειακή και αγωνιστική αντίληψη,
- Αυτοπεποίθηση,
- Δυνατότητα πρόβλεψης,
- Θετική επιθετικότητα,
- Νοημοσύνη,
- Γρήγορη σκέψη και πράξη,
- Αυτοσυγκέντρωση,
- Τελευταίο αλλά βασικότατο: Ο παίκτης πρέπει να είναι πρόθυμος να αναλάβει το απαραίτητο ρίσκο.
Για να αποκτήσουν οι ποδοσφαιριστές την απαραίτητη αυτοπεποίθηση και ετοιμότητα κατά τη διάρκεια των χειρισμών, παραθέτουμε ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα με τις ακόλουθες 4 προπονητικές ενότητες. Μέσα από αυτές θα μπορείτε να προσπαθήσετε να διορθώσετε τα συχνά λάθη που γίνονται κατόπιν της επανάκτησης της μπάλας.
Πρώτη προπονητική ενότητα: Στόχος η γρήγορη εκτέλεση και η αλλαγή κατεύθυνσης
1η Άσκηση (Προθέρμανση)
{article=387}
2η Άσκηση (Κύριο Μέρος)
Έξι εναντίον έξι + 4 ουδέτεροι ποδοσφαιριστές
{article=388}
3η Άσκηση
{article=389}
4η Άσκηση
{article=390}
Δεύτερη προπονητική ενότητα
Η οποία είναι παραλλαγή - εξέλιξη της προηγούμενης προπονητικής ενότητας αυξάνοντας τον βαθμό δυσκολίας
1η Άσκηση (Προθέρμανση)
{article=387}
2η Άσκηση (Κύριο μέρος )
6 εν 6 συν 4 ουδέτεροι
{article=391}
3η Άσκηση
{article=392}
4η Άσκηση (τελευταίο μέρος της προπόνησης)
Παραλλαγή και εξέλιξη της 3ης άσκησης
Θα μεταφέρουμε το τετράγωνο πίσω από τη σέντρα και μετά το 1-2 με τους επιθετικούς οι κίτρινοι ακολουθούν και αμύνονται κανονικά
Το ποδόσφαιρο είναι ένα άθλημα, το οποίο έχει πολλαπλές απαιτήσεις από τον αθλητή.
Όπως διαρκής και συνεχή αλλαγή κατεύθυνσης.
Αλλαγή αγωνιστικής θέσης, Απροσδόκητη ενέργεια του αντιπάλου.Πρέπει λοιπόν ο ποδοσφαιριστής ακόμα και κατά τη διάρκεια της προπόνησης να είναι σε επαγρύπνηση.
Πρέπει να του δώσουμε ασκήσεις μέσα από τις οποίες θα μάθει να πράττει και να αντιδρά.
3η προπονητική ενότητα
Αναγνώριση και εκμετάλλευση του χώρου που δημιουργήσαμε
1η Άσκηση
{article=393}
2η Άσκηση
{article=394}
3η Άσκηση
{article=395}
4η Άσκηση
{article=396}
4η προπονητική ενότητα
1η Άσκηση
{article=397}
2η Άσκηση
{article=398}
3η Άσκηση.
Σε ένα γήπεδο 55Χ45 (όπως το σκίτσο) παίζουμε δύο ομαδες των 7. Χωρίζουμε το γήπεδο στη μέση με μια νοητή γραμμή. Η A ομάδα αμύνεται ψηλά.
Η άσκηση ξεκινάει με την A ομάδα να παίζει εχοντας κατοχή κοντά στη γραμμή της σέντρας. Όταν η B ομάδα καταφέρει να επανακτήσει την μπάλα, πρέπει να εκτελέσει γρήγορη επίθεση (6 δευτερόλεπτα) προς το τέρμα των A.
Ισχύει ο κανόνας του οφσάιντ. Ο στόχος είναι η καλή πάσα στην πλάτη της άμυνας των κίτρινων.
4η Άσκηση.
Η 4η άσκηση είναι η εξέλιξη της προηγούμενης άσκησης, απλά μεταφέρουμε το τέρμα των κίτρινων στην κανονική του θέση.
Επίλογος
Τελειώνοντας αυτό το άρθρο θα ήθελα να πω δύο κουβέντες προς τους προπονητές και τους παίκτες που θα θεωρήσουν ορισμένες ασκήσεις δυσνόητες ή δύσκολες.
Όλοι οι κορυφαίοι ποδοσφαιριστές που βλέπουμε σήμερα στις κορυφαίες ομάδες του κόσμου ήταν κάποτε παιδιά. Ξεκίνησαν να παίζουν ποδόσφαιρο σε τμήματα υποδομής, και όχι απαραίτητα στης υποδομές των ομάδων όπου παίζουν σήμερα.
Μπορεί ως ποδοσφαιριστής να γεννιέσαι με ένα Α ταλέντο. Αλλά ο ποδοσφαιριστής που: κατεβάζει ψύχραιμα την μπάλα για να την προωθήσει προγραμματισμένα, δεν γεννιέται. Ούτε είναι αδιάφορος ο παίκτης αυτός. Αυτός και οι συμπαίκτες του έχουν δουλέψει σκληρά, δεν τους χαρίζεται τίποτα από κανέναν. Αντίθετα πρέπει να δεχτούν σκληρή κριτική εάν αυτό που πρέπει να κάνουν, αποτύχει. Για να είναι στης ομάδες όπου παίζουν σήμερα συνεχίζουν να δουλεύουν σκληρά κάθε μέρα. Και είναι δικαίως εκεί, γιατί πολύ απλά προσφέρουν τα απαιτούμενα κάθε μέρα, είτε είναι σε προπόνηση είτε είναι σε αγώνα.
Και αν θέλουν και τα δικά μας παιδία να φτάσουν στο συγκεκριμένο επίπεδο πρέπει να είναι καλύτεροι από άλλους και σε αυτόν τον τομέα. Πρέπει τα παιδία να κατανοήσουν μια δυσνόητη άσκηση και να είναι σε θέση να την φέρουν εις περάς. Εάν εμείς ως προπονητές όμως πούμε: ας μην κάνουμε αυτή την άσκηση επειδή είναι δύσκολη, είτε για τους παίκτες είτε για τον προπονητή. Τότε εμείς οι προπονητές στερούμε στον ποδοσφαιριστή την εξέλιξη του. Είναι δουλειά και υποχρέωσή μας να προκαλούμε τη νοημοσύνη του κάθε ταλέντου για να μη μείνει … αιώνιο ταλέντο.