Απώλεια της μπάλας

Γιατί η ομάδα μου χάνει τη μπάλα;

Οι αιτίες είναι διάφορες. Η απώλεια της μπάλας μπορεί να είναι αποτέλεσμα της κακής κυκλοφορίας των παικτών μας, ή της λάθος αντίληψης του παιχνιδιού ( δεν έχει γίνει κατανοητός ο τρόπος ανάπτυξης της ομάδας μας ή δεν έχει γίνει η απομνημόνευση των καταστάσεων που δουλεύτηκαν στην προπόνηση ), ή υπάρχει έλλειψη κινητικότητας.

Δεν φτάνει μόνο να παρατηρούμε τις αδυναμίες, αλλά θα πρέπει να αναρωτιόμαστε το εξής: γιατί εμφανίζονται αυτά τα λάθη;

Image

 

Συχνά στα παιχνίδια παρατηρούμε πως και οι μεγάλοι παίκτες υποπίπτουν σε λάθη, γεγονός το οποίο δείχνει ότι στο ποδόσφαιρο πάντα θα υπάρχουν αυτά. Σίγουρα όμως εμείς από την πλευρά μας μπορούμε μέσω της κατάλληλης προπόνησης να τα ελαττώσουμε.

Ποιες όμως είναι αυτές οι αδυναμίες οι οποίες επαναλαμβάνονται στα παιχνίδια παρόλο που τις δουλεύουμε στην προπόνηση;

 

Οι αιτίες τις απώλειας της μπάλας. 

 

Ο παρακάτω πίνακας δείχνει τα αίτια της απώλειας της μπάλας μέσα από μελέτη στατιστικών στοιχείων.

 

Είδος λάθους ή απώλειας.

Ποσοστό ανά παιχνίδι.

Τεχνικά λάθη: α) Λάθος πάσα, β) κακό κοντρόλ.

Περίπου 50% ( Το 20-30% είναι στην λάθος πάσα )

Παραβίαση κανόνων ( φάουλ ).

Περίπου 12%

Λάθος που προέρχεται από την πίεση του αντιπάλου ( οφσάιντ – πρέσινγκ ).

Περίπου 10%

Χαμένες μονομαχίες.

Περίπου 15% ( Δείγματα τεχνικών και φυσικών αδυναμιών ).

Αποκρούσεις της μπάλας.

Περίπου 5%

Άστοχα σουτ.

Περίπου 6%

 

1) Τεχνικά λάθη.

α) Αδυναμία στην κατοχή, στον έλεγχο και στο κοντρολάρισμα της μπάλας.

β) Έλλειψη συντονισμού: Μυική δυσκαμψία, αστάθεια ( ψυχοκινητική ).

γ) Έλλειψη της κατάλληλης αντίληψης ως προς τους συμπαίκτες, τους αντιπάλους, τη μπάλα καθώς επίσης έλλειψη επικοινωνίας και συγχρονισμού μεταξύ των παικτών.

δ) Λανθασμένη κρίση και αποφάσεις των παικτών ( που δεν ανταποκρίνονται στον τρόπο παιχνιδιού της ομάδας μας ).

Αυτές οι αδυναμίες, αποτελούν για ένα προπονητή τον δείκτη για να καταλάβει που πρέπει να δουλέψουν οι παίκτες του, για να γίνει αποτελεσματική η μετάβαση από την προπόνηση στο παιχνίδι.

Η δυσκολία παραμένει στο να γίνει ακριβής η αναγνώριση των αιτιών αυτών των αδυναμιών των παικτών. Ο προπονητής πρέπει να εμπιστευτεί τις εμπειρίες του και την πλεονεκτική του θέση ως παρατηρητής των ποδοσφαιριστών του.

Φαίνεται πως οι εφαρμογές ασκήσεων γεωμετρικού τύπου ( οι ποδοσφαιριστές είναι τοποθετημένοι σε προκαθορισμένες θέσεις με σχήμα τριγώνου, τετραγώνου, ρόμβου κ.τ.λ. ) δεν βοηθούν πολύ, γιατί δεν μοιάζουν με τις καταστάσεις που παρουσιάζονται κατά τη διάρκεια ενός κανονικού αγώνα.

Οι ασκήσεις γεωμετρικού τύπου, με 2 ή 3 παίκτες χωρίς αλλαγή θέσης ή οι επανατοποθετήσεις των παικτών ανάλογα με την κατάσταση, ή οι στερεότυπες ασκήσεις όπου η ομάδα μας έχει την κατοχή της μπάλας, δεν προσομοιώνουν τις καταστάσεις που θα συναντήσουν οι παίκτες μας στο επίσημο παιχνίδι.

Αυτές οι ασκήσεις ναι μεν αφομοιώνονται από τους παίκτες, αλλά δεν μπορούν να μεταφέρουν τις εμπειρικές τους γνώσεις στο κανονικό παιχνίδι γιατί οι συνθήκες έχουν διαφοροποιηθεί.

Γενικότερα, ο προπονητής θα πρέπει να δίνει ιδιαίτερη προσοχή στην οργάνωση των ασκήσεων για να μεταφέρονται οι εμπειρίες των παικτών στο παιχνίδι.

Τα τεχνικά λάθη μπορεί να είναι το αποτέλεσμα της έλλειψης των ψυχο-κινητικών ικανοτήτων στους παίκτες ( συντονισμός, ευελιξία, χαλάρωση, ταχύτητα, επιδεξιότητα κ.α. ).

Με την βελτίωση των φυσικών ικανοτήτων των παικτών, και με την κλιμάκωση της προπόνησης πάνω στην τακτική, ο προπονητής δίνει νόημα στις ασκήσεις που εφαρμόζει.

Βελτιώσεις μπορούν να γίνουν και στον τομέα της τεχνικής, όταν πραγματοποιούνται πολλές επαναλήψεις των διαφόρων καταστάσεων που είναι πιθανό να παρουσιαστούν μέσα στο παιχνίδι.

Ασκήσεις με μικρά γκρουπ παικτών είναι πολύ αποτελεσματικές, διότι οι ποδοσφαιριστές έχουν πολλές επαφές με τη μπάλα στα πόδια τους.

 


 

2) Οι αποφάσεις και οι επιλογές.

Μία λάθος απόφαση έχει σαν αποτέλεσμα την απώλεια της μπάλας.

Για παράδειγμα: ο κάτοχος της μπάλας αργεί πολύ να δώσει την πάσα ( σχήμα 1 ).

Image
Σχήμα 1

Αυτό επιτρέπει στον αντίπαλο να κλείσει τον κενό χώρο. Έτσι το αποτέλεσμα είναι να δεχτούμε πίεση και η μπάλα να γίνει διεκδικήσιμη ή να γίνει μία λανθασμένη πάσα.

Επίσης η έλλειψη κίνησης από τους παίκτες που δεν έχουν τη μπάλα έχει σαν αποτέλεσμα να γίνονται προβλέψιμοι από τον αντίπαλο και να εφαρμόζεται πίεση επάνω τους με ευκολία. ( σχήμα 2 )

 

Σχήμα 2

Image

Μία καθυστερημένη πάσα, φέρνει σε δύσκολη θέση τον παίκτη που πρόκειται να την υποδεχτεί γιατί ο αντίπαλος έχει όλο το χρόνο στη διάθεσή του για να τον πρεσάρει.

Ακόμα, μία καθυστερημένη πάσα αναγκάζει τον προωθημένο παίκτη να βρεθεί σε θέση οφσάιντ. ( σχήμα 3 )

 

Image
Σχήμα 3

 

Βελτιώσεις μέσω της προπόνησης.

Ο προπονητής υποδεικνύει στους ποδοσφαιριστές του, τις σωστές αποστάσεις που πρέπει να έχουν μεταξύ τους, τους λέει να μπαίνουν στις μονομαχίες χωρίς φόβο, να κινούνται στο χώρο, να βλέπουν γύρω τους, να παίρνουν έξυπνες τοποθετήσεις, να χρησιμοποιούν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χώρο για την ανάπτυξη του παιχνιδιού, να προβλέπουν τις καταστάσεις, και να προσπαθούν να είναι εναλλακτικοί .

 

3) Η πίεση του αντιπάλου.

Η πίεση που ασκεί ο αντίπαλος έχει σαν αποτέλεσμα, τον περιορισμό των κενών χώρων, την δημιουργία μονομαχιών, και το έντονο πρέσινγκ των παικτών μας με καταστάσεις αριθμητικού πλεονεκτήματος από την άλλη ομάδα.

Πολλές φορές παρατηρούμε στα παιχνίδια καταστάσεις όπου εμείς έχουμε το αριθμητικό μειονέκτημα έναντι του αντιπάλου.

Αυτή η πίεση δημιουργεί άγχος στους παίκτες και εξαιτίας αυτού του παράγοντα παίρνουν την λάθος απόφαση.

 

Βελτιώσεις μέσω της προπόνησης.

Ο προπονητής πρέπει να μάθει στους παίκτες να μην φοβούνται και να μην αγχώνονται όταν ο αντίπαλος βρίσκεται στην ζώνη τους. Αυτό επιτυγχάνεται με ασκήσεις που βασίζονται στις μονομαχίες, και στις καταστάσεις 1 εναντίον 1.

4) Η πρόκληση λαθών.

Μερικές φορές για να επανακτήσουμε τη μπάλα, δεν είναι αρκετό να χρησιμοποιήσουμε τις κλασικές αμυντικές τεχνικές ( οφσάιντ, τάκλιν, επανάκτηση από απόκρουση, μονομαχία κ.τ.λ.). Υπάρχουν και περιπτώσεις όπου οι παίκτες χρησιμοποιούν και άλλες μεθόδους για να κερδίσουν τη μπάλα ( σουτ πάνω στον αντίπαλο για να βγει η μπάλα π.χ. πλάγιο άουτ, πρεσάρισμα με δύο παίκτες ). Αυτές οι ενέργειες αποτελούν το 8% περίπου των συνολικών για την επανάκτηση της μπάλας.


 

Τι πρέπει να κάνουμε για να αποφύγουμε την απώλεια της μπάλας.

 

Βελτίωση των σωματικών ικανοτήτων ( ταχύτητα, δύναμη )

Η βελτίωση αυτών των ικανοτήτων γίνεται με εξειδικευμένη εργασία, και μέσα στα πλάνα της προπόνησης.

Η βελτίωση αυτών των ικανοτήτων πραγματοποιείται με παιχνίδια της προπόνησης ή κλιμακούμενες ασκήσεις.

Οι παίκτες δουλεύουν, στην τεχνική τους με την παρουσία αντιπάλων, αφομοιώνουν τον τρόπο παιχνιδιού, αυξάνουν την αυτοσυγκέντρωσή τους, και βελτιώνουν τις φυσικές τους ικανότητες στον ίδιο χρόνο.

Βελτίωση της τεχνικής υπό πίεση.

Η βελτίωση της τεχνικής υπό την πίεση αντιπάλων, πραγματοποιείται με ασκήσεις και εφαρμογές παιχνιδιών στα οποία η αντίπαλη ομάδα είναι χαμηλότερης δυναμικότητας. Οι παίκτες δουλεύουν πάνω στην τεχνική μέσω της επανάληψης με διάφορες ασκήσεις και έπειτα ολοκληρώνουν εναντίον μιας αντίπαλης ομάδας η οποία ασκεί αποτελεσματική πίεση. Η προπόνηση γίνεται σε πραγματική ένταση με ιδιαίτερη έμφαση στην ποιότητα της τεχνικής.

Βελτίωση της αξιολόγησης του παιχνιδιού, της σωστής αντίληψης και της εκτίμησης, και λήψη της κατάλληλης απόφασης.

Έπειτα από διάφορες παρατηρήσεις, διαπιστώθηκε πως οι μισές από τις περιπτώσεις που χάνεται η μπάλα οφείλονται στην έλλειψη της σωστής αντίληψης και αξιολόγησης από τους ποδοσφαιριστές.

Για παράδειγμα, ο παίκτης που είχε τη μπάλα δεν είδε τον ελεύθερο συμπαίκτη του ή οι ποδοσφαιριστές που δεν έχουν τη μπάλα, δεν έκαναν τη σωστή κίνηση ή δεν πήραν την κατάλληλη τοποθέτηση.

Οι προπόνηση θα πρέπει να στηρίζεται στην σωστή αξιοποίηση των χώρων, στο ξεμαρκάρισμα των παικτών, στην παρατήρηση της θέσης της μπάλας και των συμπαικτών, στα στηρίγματα, στην κίνηση, και στην σύνδεση των παικτών μεταξύ τους ( αποστάσεις, προσανατολισμός ).

Η προπόνηση έχει σκοπό να βελτιώσει την αντίληψη των ποδοσφαιριστών μέσα στο παιχνίδι και να εντείνει την προσοχή τους.

Βελτίωση της διατήρησης της κατοχής της μπάλας.

Αποτελεί ολόκληρο θέμα στο οποίο θα αναφερθούμε εκτενέστερα αργότερα.


Προπόνηση, ασκήσεις και παιχνίδια.

 

1η Θεματική ενότητα: Η αντίληψη των παικτών.

Α) Προετοιμασία.

Άσκηση: Η αντίληψη των παικτών ανάμεσα σε εμπόδια.

Image
Σχήμα 4

Οργάνωση.

· Γήπεδο 40 x 30.

· Διάρκεια 10 λεπτά με 1 λεπτό ξεκούρασης ( χαλάρωμα με τη μπάλα ).

· 6 έως 8 παίκτες.

· 2 γκρουπ 12 έως 16 παίκτες.

· 5 κώνοι ή όρθιες ράβδοι.

 

Λειτουργία.

Οι παίκτες κινούνται μέσα στο χώρο και ανάμεσα από τους κώνους αλλάζοντας πάσες μεταξύ τους.

Σκοπός της άσκησης.

Βελτίωση της αντίληψης, ακρίβεια στις πάσες με ταυτόχρονη κίνηση με παρουσία εμποδίων.

Παραλλαγή.

Περιορισμός των επαφών της μπάλας.

 

Β) Τεχνική.

Άσκηση: Η αντίληψη των παικτών μεταξύ τους.

 

Image
Σχήμα 5

 

Οργάνωση.

· Γήπεδο 20 x 20.

· 3 κώνοι και 2 όρθιες ράβδοι.

· 6 έως 8 παίκτες.

· 2 ή 3 γκρουπ 12 έως 16 παίκτες.

· Διάρκεια 5x3 λεπτά με 1 λεπτό ξεκούρασης.

 

Λειτουργία.

Η άσκηση γίνεται με ζεύγη παικτών από τα 2 γκρουπ. Ο κάτοχος της μπάλας, πρώτα κάνει ζιγκ-ζαγκ μέσα από τους κώνους και μετά δίνει πάσα ανάμεσα από τις ράβδους στον συμπαίκτη του που έρχεται από το άλλο γκρουπ. Έπειτα ο κάθε παίκτης πηγαίνει στην άλλη ομάδα.

 

Σκοπός της άσκησης.

Συντονισμός των κινήσεων μεταξύ των παικτών, εγρήγορση και παρατήρηση του χώρου αλλά και των συμπαικτών.

 

Γ) Τακτική.

Άσκηση: Η αντίληψη των παικτών ανάμεσα σε αντιπάλους.

 

 

Image
Σχήμα 6

 

Οργάνωση.

· Γήπεδο 40 x 30.

· 4 κώνοι.

· Διάρκεια 2x3 λεπτά με 1 λεπτό ξεκούρασης.

· 5 εναντίον 5.

· Αλλαγή ρόλων κάθε 3 λεπτά.

 

Λειτουργία.

Παιχνίδι κατοχής μπάλας μέσα στο χώρο που ορίζουν οι 4 κώνοι.

 

Σκοπός της άσκησης.

Βελτίωση της αντίληψης μέσα σε περιορισμένο χώρο. Παρατήρηση του χώρου και συντονισμός των κινήσεων των παικτών χωρίς μπάλα.

 

Παραλλαγές.

· Μόλις ο προπονητής κάνει ένα σινιάλο ( π.χ. σφύριγμα ), η αμυνόμενη ομάδα μένει ακίνητη και η άλλη αλλάζει πάσες.

· Περιορισμός των επαφών της μπάλας.

 

 


2η Θεματική ενότητα: Η παρατήρηση του χώρου.

 

 

Προπόνηση 1: Οι παίκτες βλέπουν γύρω τους.

 

Α) Προετοιμασία.

Άσκηση: Με το σήμα του προπονητή, γρήγορη έξοδος προς τις γραμμές.

 

 

Image
Σχήμα 7

 

Οργάνωση.

· Μισό γήπεδο.

· Διάρκεια 3x3 λεπτά με 3 λεπτά ξεκούρασης.

 

Λειτουργία.

Οι παίκτες τρέχουν με τη μπάλα ελεύθερα στο χώρο. Με το σινιάλο του προπονητή ο κάθε ποδοσφαιριστής τρέχει γρήγορα με τη μπάλα στην γραμμή που βρίσκεται κοντά του.

 

Σκοπός της άσκησης.

Βελτίωση στην αίσθηση του χώρου, στην αντίδραση του ηχητικού σήματος, και στην κατανομή στο χώρο.

 

 

Β) Προετοιμασία.

Άσκηση: Με το σήμα του προπονητή, οι παίκτες δίνουν τη μπάλα και πηγαίνουν σε συγκεκριμένο σημείο.

 

 

Image
Σχήμα 8

 

Οργάνωση.

· Μισό γήπεδο.

· Διάρκεια 2x3 λεπτά με 1 λεπτό ξεκούρασης.

· 12 έως 16 παίκτες.

 

Λειτουργία.

Χωρίζουμε τους παίκτες σε 2 ομάδες οι οποίες ξεχωρίζουν με διακριτικά φανελάκια. Οι παίκτες δημιουργούν ζεύγη τα οποία αλλάζουν πάσες μεταξύ τους. Το κάθε ζεύγος αποτελείται από άτομα της ίδιας ομάδας. Με το σινιάλο του προπονητή ο κάθε κάτοχος της μπάλας δίνει πάσα σε όποιο παίκτη της άλλης ομάδας θέλει, και τρέχουν όλοι για να τοποθετηθούν πίσω από τον επικεφαλής που έχει στηθεί σε κάποιο συγκεκριμένο σημείο.

 

Σκοπός της άσκησης.

Βελτίωση στην αίσθηση του χώρου, στην αντίδραση του ηχητικού ή οπτικού σήματος, και στην κατανομή στο χώρο.

 

Γ) Τεχνική.

Άσκηση τεχνικής.

Διάρκεια 15 λεπτών και παρόμοια με την προηγούμενη, μόνο που τώρα ο κάθε παίκτης έχει μία μπάλα και τρέχει με αυτή ελεύθερα στο χώρο, και όταν δοθεί το σήμα από τον προπονητή κάνει μεγάλη μπαλιά.

 

Δ) Τακτική.

Άσκηση: Πάσα στον συμπαίκτη που βλέπουμε καλύτερα.

 

 

Image
Σχήμα 9

 

Οργάνωση.

· Όλο το γήπεδο.

· 11 παίκτες χωρίς αντιπάλους, με τοποθέτηση 4-4-2.

· Διάρκεια 5x3 λεπτά με 2 λεπτά ξεκούρασης..

 

Λειτουργία.

Ο κάθε παίκτης πηγαίνει στον χώρο ευθύνης του σύμφωνα με το σύστημα 4-4-2.

Το παιχνίδι ξεκινάει με τον τερματοφύλακα που δίνει τη μπάλα σε έναν από τους αμυντικούς.

Η μπάλα περνάει από όλους τους παίκτες οι οποίοι είναι τοποθετημένοι στον τομέα τους.

Μετά το τελικό σουτ όλοι επιστρέφουν στις θέσεις τους.

 

Σκοπός της άσκησης.

Η διατήρηση των αποστάσεων και των γραμμών των παικτών μεταξύ τους.

 

Παρατηρήσεις.

Διορθωτικές συμβουλές κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού όσον αφορά τις κινήσεις και τις επανατοποθετήσεις των ποδοσφαιριστών.

 

 

Ε) Τακτική.

Άσκηση: Παρατήρηση του χώρου.

 

 

Image
Σχήμα 10

 

Οργάνωση.

· Όλο το γήπεδο.

· 11 παίκτες χωρίς αντιπάλους, με τοποθέτηση 4-4-2.

· Διάρκεια 5x3 λεπτά με 2 λεπτά ξεκούρασης..

 

Λειτουργία.

Ο κάθε παίκτης πηγαίνει στον χώρο ευθύνης του, και ο τερματοφύλακας δίνει τη μπάλα στην αμυντική ζώνη 1.

Οι παίκτες που ανήκουν στη ζώνη 1 μπορούν να κάνουν μέχρι 6 πάσες.

Έπειτα στην ζώνη 2 οι ποδοσφαιριστές μπορούν να αλλάξουν μέχρι 5 πάσες.

Στη ζώνη 3 οι πάσες είναι 3.

 

Σκοπός της άσκησης.

Η διατήρηση των αποστάσεων και των γραμμών των παικτών μεταξύ τους.

Αφομοίωση της τακτικής από τους παίκτες.

 

Παρατηρήσεις.

Διορθωτικές συμβουλές κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού όσον αφορά τις κινήσεις και τις επανατοποθετήσεις των ποδοσφαιριστών.

Επεξήγηση για το λόγο που γίνονται οι διάφορες κινήσεις.

Εναλλαγές των ρόλων των παικτών.

 


Προπόνηση 2: Οι παίκτες βλέπουν τους συμπαίκτες τους.

 

Α) Προετοιμασία

Άσκηση: Πάσα σε αυτόν που βρίσκεται στην καλύτερη θέση.

 

Image
Σχήμα 11

Οργάνωση.

· Όλο το γήπεδο.

· 11 παίκτες χωρίς αντιπάλους, με τοποθέτηση 4-4-2.

· Διάρκεια 5x3 λεπτά με 2 λεπτά ξεκούρασης..

 

Λειτουργία.

Ο κάθε παίκτης πηγαίνει στον χώρο ευθύνης του σύμφωνα με το σύστημα 4-4-2.

Το παιχνίδι ξεκινάει με τον τερματοφύλακα που δίνει τη μπάλα σε έναν από τους αμυντικούς.

Η μπάλα περνάει από όλους τους παίκτες οι οποίοι είναι τοποθετημένοι στον τομέα τους.

Μετά το τελικό σουτ όλοι επιστρέφουν στις θέσεις τους.

 

Σκοπός της άσκησης.

Η διατήρηση των αποστάσεων και των γραμμών των παικτών μεταξύ τους.

Πάσα στον παίκτη που βρίσκεται στην καλύτερη θέση.

 

Παρατηρήσεις.

Διορθωτικές συμβουλές κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού όσον αφορά τις κινήσεις και τις επανατοποθετήσεις των ποδοσφαιριστών.

Β) Τακτική.

Άσκηση: Παρατήρηση του χώρου.

 

Image
Σχήμα 12

Οργάνωση.

· Όλο το γήπεδο.

· 11 παίκτες χωρίς αντιπάλους, με τοποθέτηση 4-4-2.

· Διάρκεια 5x3 λεπτά με 2 λεπτά ξεκούρασης.

 

Λειτουργία.

Ο κάθε παίκτης πηγαίνει στον χώρο ευθύνης του, και ο τερματοφύλακας δίνει τη μπάλα στην αμυντική ζώνη 1.

Οι παίκτες που ανήκουν στη ζώνη 1 μπορούν να κάνουν μέχρι 6 πάσες.

Έπειτα στην ζώνη 2 οι ποδοσφαιριστές μπορούν να αλλάξουν μέχρι 5 πάσες.

Στη ζώνη 3 οι πάσες είναι 3.

 

Σκοπός της άσκησης.

Η διατήρηση των αποστάσεων και των γραμμών των παικτών μεταξύ τους.

Αφομοίωση της τακτικής από τους παίκτες.

 

Παρατηρήσεις.

Διορθωτικές συμβουλές κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού όσον αφορά τις κινήσεις και τις επανατοποθετήσεις των ποδοσφαιριστών.

Γ) Τακτική.

Άσκηση: Αύξηση της προσοχής.

 

Image
Σχήμα 13

Οργάνωση.

· Όλο το γήπεδο.

· 11 παίκτες εναντίον 4 αντιπάλων.

· Διάρκεια 5x3 λεπτά με 2 λεπτά ξεκούρασης.

 

Λειτουργία.

Ο κάθε παίκτης πηγαίνει στον χώρο ευθύνης του, και ο τερματοφύλακας δίνει τη μπάλα στην αμυντική ζώνη 1.

Οι παίκτες που ανήκουν στη ζώνη 1 μπορούν να κάνουν μέχρι 6 πάσες.

Έπειτα στην ζώνη 2 οι ποδοσφαιριστές μπορούν να αλλάξουν μέχρι 5 πάσες.

Στη ζώνη 3 οι πάσες είναι 3.

Κάθε 3 λεπτά αλλάζουν οι παίκτες.

 

Σκοπός της άσκησης.

Η διατήρηση των αποστάσεων και των γραμμών των παικτών μεταξύ τους.

Αφομοίωση της τακτικής από τους παίκτες.

 

Παραλλαγή.

Προσθέτουμε άλλους 2 αντίπαλους χαφ.

 

Παρατηρήσεις.

Διορθωτικές συμβουλές κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού όσον αφορά τις κινήσεις και τις επανατοποθετήσεις των ποδοσφαιριστών.

Όσο η άσκηση εξελίσσεται, προσθέτουμε παίκτες στην αντίπαλη ομάδα μέχρι να φτάσουμε στο 11 εναντίον 11.

 


Προπόνηση 3: Οπτική εγρήγορση.

Α) Προετοιμασία

Άσκηση: Γρήγορη ομοιόμορφη μετατόπιση.

 

Image
Σχήμα 14

Οργάνωση.

· Το μισό γήπεδο.

· 12 έως 16 παίκτες.

· Διάρκεια 2x3 λεπτά με 2 λεπτά ξεκούρασης.

 

Λειτουργία.

Δημιουργούμε 3 γκρουπ με 4 παίκτες οι οποίοι με τη διάταξή τους σχηματίζουν 3 τετράγωνα και αλλάζουν πάσες μεταξύ τους. Με το σήμα του προπονητή τα τετράγωνα μετακινούνται ομοιόμορφα προς το σημείο που υποδεικνύεται, και οι ποδοσφαιριστές διατηρούν σταθερές τις αποστάσεις μεταξύ τους

 

Σκοπός της άσκησης.

Προσανατολισμός των παικτών με το χώρο και διατήρηση των αποστάσεων και της διάταξής τους.

 

Παραλλαγή.

Καθώς η άσκηση εξελίσσεται ο προπονητής αλλάζει συνεχώς τον προορισμό των παικτών.

Β) Προετοιμασία

Άσκηση: Συντονισμός στην κίνηση.

 

Image
Σχήμα 15

Οργάνωση.

· Γήπεδο 20 x 30 μέτρων.

· 2 ή 3 γκρουπ των 3 παικτών, με 30 επαναλήψεις.

· 9 κώνοι τοποθετημένοι σε 2 σειρές. Στην επάνω σειρά υπάρχουν 5 κώνοι που απέχουν την ίδια απόσταση μεταξύ τους και στην κάτω σειρά υπάρχουν 4.

· Η απόσταση των γραμμών μεταξύ τους ποικίλει ανάλογα με το βαθμό της έντασης που θέλει να δώσει ο προπονητής, και κυμαίνεται από 5 έως 10 μέτρα.

 

Λειτουργία.

Μετά την κίνηση ενός παίκτη( που θα ορίσει ο προπονητής ) προς έναν συγκεκριμένο κώνο, οι υπόλοιποι 2 συμπαίκτες του πρέπει να τρέξουν και να μπουν στην ίδια γραμμή πίσω από αυτόν. Ο προπονητής επιλέγει κάθε φορά διαφορετικό κώνο.

 

Σκοπός της άσκησης.

Συντονισμός στην κίνηση των παικτών.

Παραλλαγή.

Η άσκηση πραγματοποιείται με μπάλες.

Γ) Τεχνική.

Παιχνίδι κατοχής της μπάλας, με διάρκεια 15 λεπτά.

 

Δ) Τακτική.

Άσκηση: Αύξηση της προσοχής.

 

Σχήμα 16

Image

Οργάνωση.

· Όλο το γήπεδο.

· 11 παίκτες εναντίον 4 αντιπάλων.

· Διάρκεια 5x3 λεπτά με 2 λεπτά ξεκούρασης.

 

Λειτουργία.

Οι 4 αμυντικοί τοποθετούνται στο χώρο της άμυνάς τους, έχοντας ως στόχο να ανακόψουν ή να κλέψουν τη μπάλα από την αντίπαλη ομάδα.

Ο κάθε παίκτης από την ομάδα των 11 πηγαίνει στον χώρο ευθύνης του, και ο τερματοφύλακας δίνει τη μπάλα στην αμυντική ζώνη 1.

Οι παίκτες που ανήκουν στη ζώνη 1 μπορούν να κάνουν μέχρι 6 πάσες.

Έπειτα στην ζώνη 2 οι ποδοσφαιριστές μπορούν να αλλάξουν μέχρι 5 πάσες.

Στη ζώνη 3 οι πάσες είναι 3.

 

Σκοπός της άσκησης.

Η διατήρηση των αποστάσεων και των γραμμών των παικτών μεταξύ τους.

Αφομοίωση της τακτικής από τους παίκτες.

 

Παρατηρήσεις.

Διορθωτικές συμβουλές κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού όσον αφορά τις κινήσεις και τις επανατοποθετήσεις των ποδοσφαιριστών.

 


Προπόνηση 4: Προσοχή και εγρήγορση.

Α) Προετοιμασία.

Ασκήσεις συντονισμού, διάρκειας 15 λεπτών.

Β) Τεχνική.

Ασκήσεις τεχνικής, διάρκειας 15 - 20 λεπτών.

Γ) Τακτική.

Άσκηση: Εγρήγορση και πάσα στον παίκτη που είναι αμαρκάριστος.

 

Σχήμα 17

Image

Οργάνωση.

Χρησιμοποιούμε το 1/4 του γηπέδου, και 4 μικρές εστίες.

8 παίκτες εναντίον 8 , χωρίς τερματοφύλακες.

Διάρκεια 5x3 λεπτά με 2 λεπτά ξεκούρασης.

 

 

Λειτουργία.

Η ομάδα που έχει στην κατοχή της τη μπάλα προσπαθεί να βάλει γκολ και στις 4 εστίες.

Ελεύθερο παιχνίδι, και η επαναφορά της μπάλας γίνεται από την ομάδα που δέχτηκε το γκολ.

 

Σκοπός της άσκησης.

Βελτίωση του προσανατολισμού των παικτών με το χώρο.

 

Παρατηρήσεις.

Διορθωτικές συμβουλές κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού όσον αφορά τις κινήσεις και τις επανατοποθετήσεις των ποδοσφαιριστών.

Η πυκνότητα και ο συνωστισμός των παικτών σε περιορισμένο χώρο έχει σαν αποτέλεσμα, ο κάτοχος της μπάλας να είναι αναγκασμένος να σηκώσει το κεφάλι του για να δει σε ποιον συμπαίκτη του πρέπει να δώσει την πάσα.

 

Δ) Τακτική.

Άσκηση: Εγρήγορση και πάσα στον παίκτη που είναι αμαρκάριστος.

 

Σχήμα 18

Image

Οργάνωση.

Χρησιμοποιούμε ένα γήπεδο διαστάσεων 40x25 , και 2 κανονικές εστίες.

7 παίκτες εναντίον 7 , και 2 τερματοφύλακες.

Διάρκεια 5x3 λεπτά με 2 λεπτά ξεκούρασης.

 

Λειτουργία.

Σε αυτό τον περιορισμένο χώρο οι παίκτες πρέπει να αναζητήσουν τον ξεμαρκάριστο συμπαίκτη τους ή να ξεπεράσουν τον αντίπαλό τους.

Το παιχνίδι εξελίσσεται σταδιακά με την ομάδα που δεν έχει την κατοχή της μπάλας, αρχικά να μαρκάρει λίγο πιο ανεκτικά και έπειτα σε συνθήκες αγώνα.

 

Σκοπός της άσκησης.

Βελτίωση του προσανατολισμού των παικτών με το χώρο, οι παίκτες αυξάνουν την εγρήγορσή τους, σταδιακά αρχίζουν και παίρνουν τις κατάλληλες αποφάσεις..

 

Παραλλαγή.

Σταδιακή μείωση των πασών. Αρχικά η ομάδα που έχει την κατοχή, πρέπει να ολοκληρώσει την επίθεσή της με 6 πάσες συνολικά και έπειτα τις μειώνουμε σε 4.

Προπόνηση 5: Παιχνίδι 5 εναντίον 2.

Α) Προετοιμασία.

Άσκηση: Με το σήμα του προπονητή, οι παίκτες δίνουν τη μπάλα και πηγαίνουν σε συγκεκριμένο σημείο.

 

Σχήμα 19

Image

Οργάνωση.

Μισό γήπεδο.

Διάρκεια 2x3 λεπτά με 1 λεπτό ξεκούρασης.

12 έως 16 παίκτες.

 

Λειτουργία.

Χωρίζουμε τους παίκτες σε 2 ομάδες οι οποίες ξεχωρίζουν με διακριτικά φανελάκια. Οι παίκτες δημιουργούν ζεύγη τα οποία αλλάζουν πάσες μεταξύ τους. Το κάθε ζεύγος αποτελείται από άτομα της ίδιας ομάδας. Με το σινιάλο του προπονητή ο κάθε κάτοχος της μπάλας δίνει πάσα σε όποιο παίκτη της άλλης ομάδας θέλει, και τρέχουν όλοι για να τοποθετηθούν πίσω από τον επικεφαλής που έχει στηθεί σε κάποιο συγκεκριμένο σημείο.

Σκοπός της άσκησης.

Βελτίωση στην αίσθηση του χώρου, στην αντίδραση του ηχητικού ή οπτικού σήματος, και στην κατανομή στο χώρο.

 

Β) Προετοιμασία.

Άσκηση: Ελεύθερη κίνηση στο χώρο.

 

Σχήμα 20

Image

Οργάνωση.

Γήπεδο 30x40.

3 έως 6 παίκτες τοποθετημένοι στο χώρο.

9 έως 15 κώνοι.

Όλοι παίζουν με 2 επαφές ( κοντρόλ, και πάσα ).

 

Λειτουργία.

Οι παίκτες οι οποίοι δεν έχουν μπάλα, τρέχουν ελεύθερα στον κενό χώρο προσπαθώντας να μην είναι κοντά σε κάποιον άλλο συμπαίκτη τους.

Ο κάτοχος της μπάλας δίνει πάσα σε όποιον θέλει προσέχοντας βέβαια να μην χτυπήσει κάποιο κώνο και έχοντας μόνο 2 επαφές ( κοντρόλ, και πάσα).

Ο παίκτης που δέχεται την πάσα δεν μπορεί να την ξαναδώσει πίσω στον ίδιο.

Γ) Τεχνική.

Ασκήσεις τεχνικής, διάρκειας 15 - 20 λεπτών.

Δ) Τακτική.

Άσκηση: 11 εναντίον 11.

 

Σχήμα 21

Image

Οργάνωση.

Όλο το γήπεδο.

11 παίκτες εναντίον 11 αντιπάλων.

Διάρκεια 6x3 λεπτά με 2 λεπτά ξεκούρασης.

 

Λειτουργία.

Ο αριθμός των πασών περιορίζεται ανάλογα με τη ζώνη που βρίσκονται οι παίκτες. Δηλαδή στην αμυντική ζώνη μπορούν να κάνουν μέχρι 6 πάσες, στην κεντρική ζώνη μπορούν να αλλάξουν μέχρι 5 πάσες και στην επιθετική ζώνη οι πάσες είναι 3.

Η ομάδα που παίζει το ρόλο του αντιπάλου τοποθετείται στο χώρο, έχοντας ως στόχο μόνο να ανακόψει ή να κλέψει τη μπάλα από την επιτιθέμενη ομάδα.

Η επιτιθέμενη ομάδα έχει σαν στόχο να πραγματοποιήσει μια ολοκληρωμένη επίθεση.

Μετά από 5 ή 6 επιθέσεις οι ρόλοι αντιστρέφονται.

 

Σκοπός της άσκησης.

Η διατήρηση των αποστάσεων και των γραμμών των παικτών μεταξύ τους.

Αφομοίωση της τακτικής από τους παίκτες.

 

Παρατηρήσεις.

Διορθωτικές συμβουλές κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού όσον αφορά τις κινήσεις και τις επανατοποθετήσεις των ποδοσφαιριστών.

 

 

 

Log in or Sign up

Enter your name
Enter your email
Please select a Membership