Γιατί η ομάδα μου χάνει τη μπάλα;
Οι αιτίες είναι διάφορες. Η απώλεια της μπάλας μπορεί να είναι αποτέλεσμα της κακής κυκλοφορίας των παικτών μας, ή της λάθος αντίληψης του παιχνιδιού ( δεν έχει γίνει κατανοητός ο τρόπος ανάπτυξης της ομάδας μας ή δεν έχει γίνει η απομνημόνευση των καταστάσεων που δουλεύτηκαν στην προπόνηση ), ή υπάρχει έλλειψη κινητικότητας. Δεν φτάνει μόνο να παρατηρούμε τις αδυναμίες, αλλά θα πρέπει να αναρωτιόμαστε το εξής: γιατί εμφανίζονται αυτά τα λάθη; |
Συχνά στα παιχνίδια παρατηρούμε πως και οι μεγάλοι παίκτες υποπίπτουν σε λάθη, γεγονός το οποίο δείχνει ότι στο ποδόσφαιρο πάντα θα υπάρχουν αυτά. Σίγουρα όμως εμείς από την πλευρά μας μπορούμε μέσω της κατάλληλης προπόνησης να τα ελαττώσουμε.
Ποιες όμως είναι αυτές οι αδυναμίες οι οποίες επαναλαμβάνονται στα παιχνίδια παρόλο που τις δουλεύουμε στην προπόνηση;
Οι αιτίες τις απώλειας της μπάλας.
Ο παρακάτω πίνακας δείχνει τα αίτια της απώλειας της μπάλας μέσα από μελέτη στατιστικών στοιχείων.
Είδος λάθους ή απώλειας. |
Ποσοστό ανά παιχνίδι. |
Τεχνικά λάθη: α) Λάθος πάσα, β) κακό κοντρόλ. |
Περίπου 50% ( Το 20-30% είναι στην λάθος πάσα ) |
Παραβίαση κανόνων ( φάουλ ). |
Περίπου 12% |
Λάθος που προέρχεται από την πίεση του αντιπάλου ( οφσάιντ – πρέσινγκ ). |
Περίπου 10% |
Χαμένες μονομαχίες. |
Περίπου 15% ( Δείγματα τεχνικών και φυσικών αδυναμιών ). |
Αποκρούσεις της μπάλας. |
Περίπου 5% |
Άστοχα σουτ. |
Περίπου 6% |
1) Τεχνικά λάθη.
α) Αδυναμία στην κατοχή, στον έλεγχο και στο κοντρολάρισμα της μπάλας.
β) Έλλειψη συντονισμού: Μυική δυσκαμψία, αστάθεια ( ψυχοκινητική ).
γ) Έλλειψη της κατάλληλης αντίληψης ως προς τους συμπαίκτες, τους αντιπάλους, τη μπάλα καθώς επίσης έλλειψη επικοινωνίας και συγχρονισμού μεταξύ των παικτών.
δ) Λανθασμένη κρίση και αποφάσεις των παικτών ( που δεν ανταποκρίνονται στον τρόπο παιχνιδιού της ομάδας μας ).
Αυτές οι αδυναμίες, αποτελούν για ένα προπονητή τον δείκτη για να καταλάβει που πρέπει να δουλέψουν οι παίκτες του, για να γίνει αποτελεσματική η μετάβαση από την προπόνηση στο παιχνίδι.
Η δυσκολία παραμένει στο να γίνει ακριβής η αναγνώριση των αιτιών αυτών των αδυναμιών των παικτών. Ο προπονητής πρέπει να εμπιστευτεί τις εμπειρίες του και την πλεονεκτική του θέση ως παρατηρητής των ποδοσφαιριστών του.
Φαίνεται πως οι εφαρμογές ασκήσεων γεωμετρικού τύπου ( οι ποδοσφαιριστές είναι τοποθετημένοι σε προκαθορισμένες θέσεις με σχήμα τριγώνου, τετραγώνου, ρόμβου κ.τ.λ. ) δεν βοηθούν πολύ, γιατί δεν μοιάζουν με τις καταστάσεις που παρουσιάζονται κατά τη διάρκεια ενός κανονικού αγώνα.
Οι ασκήσεις γεωμετρικού τύπου, με 2 ή 3 παίκτες χωρίς αλλαγή θέσης ή οι επανατοποθετήσεις των παικτών ανάλογα με την κατάσταση, ή οι στερεότυπες ασκήσεις όπου η ομάδα μας έχει την κατοχή της μπάλας, δεν προσομοιώνουν τις καταστάσεις που θα συναντήσουν οι παίκτες μας στο επίσημο παιχνίδι.
Αυτές οι ασκήσεις ναι μεν αφομοιώνονται από τους παίκτες, αλλά δεν μπορούν να μεταφέρουν τις εμπειρικές τους γνώσεις στο κανονικό παιχνίδι γιατί οι συνθήκες έχουν διαφοροποιηθεί.
Γενικότερα, ο προπονητής θα πρέπει να δίνει ιδιαίτερη προσοχή στην οργάνωση των ασκήσεων για να μεταφέρονται οι εμπειρίες των παικτών στο παιχνίδι.
Τα τεχνικά λάθη μπορεί να είναι το αποτέλεσμα της έλλειψης των ψυχο-κινητικών ικανοτήτων στους παίκτες ( συντονισμός, ευελιξία, χαλάρωση, ταχύτητα, επιδεξιότητα κ.α. ).
Με την βελτίωση των φυσικών ικανοτήτων των παικτών, και με την κλιμάκωση της προπόνησης πάνω στην τακτική, ο προπονητής δίνει νόημα στις ασκήσεις που εφαρμόζει.
Βελτιώσεις μπορούν να γίνουν και στον τομέα της τεχνικής, όταν πραγματοποιούνται πολλές επαναλήψεις των διαφόρων καταστάσεων που είναι πιθανό να παρουσιαστούν μέσα στο παιχνίδι.
Ασκήσεις με μικρά γκρουπ παικτών είναι πολύ αποτελεσματικές, διότι οι ποδοσφαιριστές έχουν πολλές επαφές με τη μπάλα στα πόδια τους.