Η νίκη της RB Leipzig (Λειψία) με 2-1 επί της Ατλέτικο Μαδρίτης ήταν η πιο σημαντική νίκη της καριέρας του Julian Nagelsmann μέχρι στιγμής και ένα καλό παράδειγμα του γιατί ο 33χρονος Γερμανός θεωρείται ο πιο συναρπαστικός νεαρός προπονητής της Ευρώπης.
Οι δύο πλευρές έπαιξαν πολύ διαφορετικά στυλ ποδοσφαίρου. Ενώ η Ατλέτικο Μαδρίτης ήταν ικανοποιημένη να παίξει στο δικό της μισό σε ένα επίπεδο 4-4-2, η Λειψία λειτούργησε σε ένα επιθετικό 4-2-3-1, χωρίς την μπάλα, ένα ασυνήθιστο 3-1-5-1 με την μπάλα, και μερικές φορές έσπρωξε ολόκληρη την Ατλέτικο στο αμυντικό τρίτο του γηπέδου της.
Ο Simeone έχει μεταφέρει την Ατλέτικο σε άλλο επίπεδο την τελευταία δεκαετία και παραμένει ένας εξαιρετικός προπονητής, Αλλά, εδώ, αισθανθήκαμε την ισπανική ομάδα σαν να παίζει ποδόσφαιρο από μια ξεπερασμένη εποχή, σε σύγκριση με την ευελιξία των αντιπάλων τους. Κανένας άλλος προπονητής στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο δεν αλλάζει το σύστημα του τόσο γρήγορα και αποτελεσματικά όσο ο Nagelsmann. Και είναι δύσκολο ακόμα και για μας τους προπονητές να βρίσκουμε τις θέσεις των παικτών του ενώ παρακολουθούμε στην τηλεόραση. Φανταστείτε τώρα τους παίκτες της Ατλέτικο, οι οποίοι ήταν αναγκασμένοι να κυνηγάνε μία νεανική ομάδα σε όλο το γήπεδο. Αυτό πρέπει να ήταν ιδιαίτερα εξαντλητικό.
Εδώ είναι μια φαινομενικά άσχετη κατάσταση μετά από πέντε λεπτά του παιχνιδιού. Η Λειψία έχει κερδίσει ένα πλάγιο άουτ. Υπάρχουν δύο παίκτες της που είναι έτοιμοι να το εκτελέσουν. Ο Sabitzer, τελικά, αφήνει τον Laimer να εκτελέσει το πλάγιο άουτ.
Αυτό δεν είναι πολύ ενδεικτικό, αλλά λέει κάτι για τον τρόπο σκέψης της Λειψίας.
Γινόμαστε όλο και περισσότερο μάρτυρες κορυφαίων ευρωπαϊκών συλλόγων που μετατοπίζονται από μια άμυνα τεσσάρων σε τρία άτομα, μεταξύ των αμυντικών και επιθετικών συστημάτων του παιχνιδιού. Αυτό ήταν και ένα θεμελιώδες μέρος της προσέγγισης του Mikel Arteta στην Arsenal. Αλλά, το σύστημα του Nagelsmann ήταν ιδιαίτερα ασυνήθιστο.
Ας επιστρέψουμε στη βασική δομή της ομάδας. Και πάλι, χωρίς την μπάλα, είναι ένα σαφές 4-2-3-1, όπως φαίνεται παρακάτω. Ο Sabitzer (κίτρινος κύκλος) είναι ο δεξιός εξτρέμ και ο Laimer (λευκός κύκλος) είναι ο δεξιός μέσος.
Παρακάτω είναι η επιθετική μορφή της ομάδας. Βλέπουμε κάτι εντελώς διαφορετικό. Ένα 3-1-5-1, με τον Kevin Kampl να σχηματίζει αποτελεσματικά ένα διαμάντι με τις τρεις κεντρικές πλάτες.
Ο Angelino κινείτε προς τα εμπρός και από αριστερός αμυντικός έχει μετατραπεί σε αμυντικό αριστερό μέσο, ενώ ο Lukas Klostermann μπαίνει από τη δεξιά πλευρά της άμυνας για να γίνει δεξιός κεντρικός αμυντικός.
Πιο κοντά στο επιθετικό κομμάτι, οι μπροστινοί 4 κλείνουν χώρους: ο Dani Olmo συνέχισε να παίζει ακριβώς πίσω από τον Yussuf Poulsen, ενώ ο Christopher Nkunku μετακόμισε στην αριστερή πλευρά και ο Sabitzer, ο δεξιός εξτρέμ, έκανε το ίδιο στη δική του πλευρά. Αλλά, αν το δεξί μπακ, ο Klostermann, έκλεινε ως ένα επιπλέον κεντρικό-μπακ, αντί να αντικατοπτρίζει την κίνηση του Angelino στην απέναντι πλευρά, από πού προερχόταν το πλάτος της δεξιάς πλευράς; Από τον κεντρικό μεσοεπιθετικό Laimer. Στην αμυντική φάση του παιχνιδιού, ο Laimer (λευκός) έπαιζε στο εσωτερικό του Sabitzer (κίτρινος). Στην επιθετική φάση του παιχνιδιού, ο Sabitzer έπαιζε εσωτερικά του Laimer. Ακόμα, επισημαίνονται σε λευκό και κίτρινο κύκλο, έχουν αλλάξει θέσεις και στο παραπάνω γραφικό.
Η Λειψία έκανε επιθέσεις σε αυτό το πλευρό (δεξιό) καθ’ όλη τη διάρκεια του πρώτου ημιχρόνου.
Εδώ είναι ένα καλό παράδειγμα από τα πρώτα λεπτά έναρξης. Ο Sabitzer (κίτρινος) βρίσκεται σε στενό κεντρικό μεσαίο ρόλο, με τον Laimer (λευκός) να έχει ανοιχτεί πλάγια. Ο Yannick Carrasco, ο αριστερός εξτρέμ της Ατλέτικο (σημειωμένος με μαύρο κύκλο), δεν είναι σίγουρος ποιον από τους δύο να μαρκάρει. Ξεκινά να επιτηρεί τον Laimer… και στη συνέχεια αποφασίζει να κλείσει προς τον άξονα, προς τον Sabitzer (κίτρινος), υποδεικνύοντας στον αριστερό μπακ Renan Lodi για να πάρει τον Laimer (λευκός).
foto
Τελικά, ο Carrasco δεν είναι πραγματικά σε θέση να κλείσει τον χώρο. Ο Laimer παίζει ένα-δύο με τον Sabitzer γύρω από το αριστερό μπακ Lodi
και βρίσκει αρκετό χώρο για να κάνει μία καλή σέντρα.