COACHING, ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ, ΗΓΕΣΙΑ - COACHING: ένα ζήτημα εστίασης

COACHING: ένα ζήτημα εστίασης

"Η επέκταση της διακρανιακής φυματίωσης είναι αντιστρόφως ανάλογη της διανοητικής ικανότητας του καλλιεργητή γεωπόνου". Τι καταλάβατε; Τι λεω: "Οι πιο χαζοί αγρότες μαζεύουν τις μεγαλύτερες πατάτες". Όσον αφορά το ποδόσφαιρο, αυτό το παράδειγμα μας δείχνει ότι η πραγματικότητά μας διαφέρει από την πραγματικότητα των παικτών μας μέσω της εμπειρίας (και επομένως μέσω της γνώσης). Αυτό που μας φαίνεται προφανές και απλό μπορεί να γίνει ανυπέρβλητο εμπόδιο γι' αυτούς. Εδώ είναι που η γνώση των ειδικών φτάνει στα όριά της. Αυτό που έχει σημασία σε αυτό το πλαίσιο δεν είναι αυτό που γνωρίζω εγώ. Αντίθετα, πρόκειται για τη μετάδοση του περιεχομένου με τέτοιο τρόπο ώστε οι παίκτες μου να το κατανοήσουν και, κυρίως, να είναι σε θέση να το εφαρμόσουν στον αγωνιστικό χώρο. Η τέχνη της προπόνησης έγκειται επομένως στην καταστασιακή εφαρμογή ή χρήση της τεχνογνωσίας μου.

Παράδειγμα: ποιο ήταν το θέμα πάλι;

Ένας προπονητής από την προπονητική μας ομαδα βρισκόταν στο γήπεδο κατά τη διάρκεια μιας από τις ασκσης τακτικης. Αναφερόμενος στον προηγούμενο αγώνα, ήθελε να εξασκηθεί η άμυνα, όταν η ομάδα είναι σε μειονεκτική θέση, καθώς αυτό είχε ως αποτέλεσμα να δεχτουμε ένα γκολ. Ενήργησε πολύ αφοσιωμένα, χρησιμοποίησε πολλές ευκαιρίες για διόρθωση και διέδωσε την πλήρη γνώση του μπροστά στην ομάδα. Αυτό είναι αυτό που ονομάζω λειτουργία απόδοσης, διότι ο προπονητής ασχολείται πρωτίστως με τη δική του απόδοση και κινδυνεύει να χάσει τους παίκτες του. Μετά από περίπου 30 λεπτά εντατικής προπόνησης, ξέσπασε "Μητσο, τι είναι η σκιά κάλυψης;". Ο παίκτης δεν είχε καμία απάντηση.

Τι είχε συμβεί; Ο προπονητής βρισκόταν πλήρως σε κατάσταση "προσωπικής απόδοσης", και ενδιαφερόταν πρωτίστως για την αποκρυπτογράφηση όλων των λαθών που είχαν γίνει, και στη συνέχεια να τα επεξεργαστή. Ωστόσο, λόγω του πλήθους των διαφορετικών προπονητικών σημείων, έχασε τους παίκτες και τον δρόμο του. Εκ των υστέρων, η απόδοσή του ήταν μεν πολύ ζωντανή, αλλά το επιθυμητό αποτέλεσμα στους παίκτες δεν επετεύχθη.

ΣΦΑΛΜΑΤΑ

  • Υπερφόρτωση και λειτουργία απόδοσης
  • Προσανατολισμός στο πρόβλημα: Πολλά προβλήματα εντοπίζονται και αντιμετωπίζονται, αλλά χάνεται ο προσανατολισμός προς το στόχο.
  • Προπόνηση αντιστάθμισης: "Εκ των υστέρων, κανείς δεν μπορεί να με κατηγορήσει που δεν σας το ειπα".

Προτάσεις

  • Προγραμματίζω την προπόνηση: Ενσωματώνω τα σημεία προπόνησης στην προετοιμασία της προπόνησης και καθορίζω ακριβώς τι θέλω να αντιμετωπίσω εκείνη την ημέρα. Οποιαδήποτε καταστασιακή επέκταση της προπόνησης θα γίνει τότε συνειδητά και με μεγαλύτερη πιθανότητα να είναι προς το συμφέρον του παίκτη.
  • Θετικό πάγωμα: Επαναλαμβάνω καταστάσεις στις οποίες οι παίκτες ενήργησαν ιδιαίτερα καλά και με επιτυχία. Με αυτόν τον τρόπο, η εστίαση γίνεται στη λύση και όχι αποκλειστικά στα προβλήματα.
  • Εξατομικευμένη προπόνηση: Η προσωπική προπόνηση είναι πάντα πιο αποτελεσματική από την ομαδική προπόνηση. Η εκτίμηση και ο σεβασμός είναι οι βασικοί παράγοντες.
  • Επαγωγική προπόνηση: Εμπλέκουμε τους παίκτες και τις εμπειρίες τους με συγκεκριμένες ερωτήσεις. Με αυτόν τον τρόπο, συνανταμε τους παίκτες, εκεί που βρίσκονται από πλευράς γνώσεων.
  • Εσκεμμένη αποστασιοποίηση: Κάντε δύο βήματα πίσω και αφιερώστε χρόνο να παρατηρήσετε προτού δράσετε. Αυτή η νέα προοπτική μπορεί να κάνει θαύματα και σίγουρα μειώνει τα συναισθήματα. Χρειάζεται όμως και εξάσκηση, γι' αυτό μην τα παρατάτε πολύ γρήγορα.

Log in or Sign up

Enter your name
Enter your email
Please select a Membership