Το επιθετικό τέμπο μετά από καταστάσεις πρέσινγκ.
Όλοι μας έχουμε παρατηρήσει τον τρόπο με τον οποίο οι κορυφαίες ομάδες της Ευρώπης όπως είναι η Μπαρτσελόνα, η Ρεάλ Μαδρίτης, η Μίλαν, η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, η Τσέλσι, η Μπάγερν Μονάχου κ.α. αναπτύσσονται μετά το πρέσινγκ του αντιπάλου τους και τον τρόπο με τον οποίο φτάνουν στην αντίπαλη περιοχήΗ οργανωμένη ανάπτυξη παιχνιδιού ή η αντεπίθεση μετά την απόκτηση της μπάλας από το πρέσινγκ δεν είναι προνόμιο μόνο των επαγγελματικών ομάδων.
Και οι ομάδες χαμηλότερων κατηγοριών μπορούν με εξειδικευμένες μεθόδους προπόνησης να εφαρμόσουν στο παιχνίδι τους αυτές τις λειτουργίες.
Στην παρακάτω ενότητα παρουσιάζεται μια μεθοδική πορεία η οποία αποτελείται από μία συγκεκριμένη κατάσταση πρέσινγκ για την κατάκτηση της μπάλας από τον αντίπαλο και ο κατάλληλος επιθετικός προσανατολισμός που θα ακολουθηθεί για την ολοκλήρωση της φάσης.
Σημεία προσοχής για τις ομάδες χαμηλότερων κατηγοριών.
- Να μην γίνεται υπερεκτίμηση των τεχνικών και τακτικών ικανοτήτων.
- Να γίνεται αποδοχή του υψηλού ποσοστού λάθους που μπορεί να συμβεί κατά την εκτέλεση της άσκησης - όπως κι ο αντίπαλος κάνει λάθη.
- Οι συμβουλές και οι εντολές του προπονητή να είναι ξεκάθαρες.
- Κατά την ανάπτυξη του παιχνιδιού καθώς επίσης και στις καταστάσεις εφαρμογής του πρέσινγκ, όταν πραγματοποιείται κάποιο λάθος να διακόπτεται η άσκηση και να υποδεικνύεται η λανθασμένη ενέργεια. Επίσης να υπογραμμίζεται στους παίκτες ότι στις καταστάσεις οι οποίες είναι επίφοβες για απώλεια της μπάλας, να προσπαθούν να κάνουν πιο σίγουρο το παιχνίδι τους.
- Εάν δεν υπάρχει η δυνατότητα για αποτελεσματικό πρέσινγκ του αντιπάλου ψηλά, τότε οι παίκτες μας γυρίζουν στο δικό μας μισό του γηπέδου για να πρεσάρουν.
Στο ποδόσφαιρο υψηλού επιπέδου παρατηρούνται δύο συμπεριφορές.
- Όταν ο αντίπαλος έχει την κατοχή της μπάλας κοντά στις πλάγιες γραμμές οι παίκτες αρχίζουν να πρεσάρουν στενά, με στόχο να κλέψουν την μπάλα, και μόλις το καταφέρουν προσπαθούν με δύο η τρεις γρήγορες πάσες να φτάσουν σε ολοκλήρωση της φάσης στο αντίπαλο τέρμα.
- Η ομάδα επιλέγει μια κοντρολαρισμένη και οργανωμένη ανάπτυξη παιχνιδιού και ξαφνικά έχουμε μια μεταβολή και αύξηση του τέμπο, με μεταφορά της μπάλας σε λίγους σταθμούς για να πραγματοποιηθεί το τελείωμα της φάσης. Αυτός ο τρόπος παιχνιδιού θα λέγαμε ότι θεωρείται ο πιο «οικονομικός» και χρησιμοποιείται απέναντι σε σταθερές αμυντικές διατάξεις.
Τα στοιχεία που καθορίζουν αυτά τα 2 είδη παιχνιδιού είναι τα εξής:
- Στην αμυντική λειτουργία της ομάδας όλοι συμμετέχουν στο πρέσινγκ, και στην αλλαγή του ρυθμού του παιχνιδιού οι παίχτες παίρνουν την κατάλληλη τοποθέτηση.
- Να γίνεται επίμονο πρέσινγκ σε σύντομο χρόνο, με πολύ τρέξιμο μέχρι να γίνει η κατάκτηση της μπάλας.
- Όταν πιέζουμε ψηλά και δεν κλέψουμε την μπάλα γρήγορα, να επιστρέφουμε σύντομα στο δικό μας μισό του γηπέδου.
- Στην οργανωμένη ανάπτυξη παιχνιδιού μόλις η ομάδα κερδίσει την μπάλα προσπαθεί με μικρές πάσες να φτάσει στην ολοκλήρωση της φάσης.
- Να γίνεται διακοπή της επιθετικής προσπάθειας, όταν βλέπουμε ότι δεν υπάρχει ευκαιρία για επιτυχημένη διείσδυση στην επικίνδυνη ζώνη του αντιπάλου, αλλαγή των θέσεων των παικτών ή του σημείου της επίθεσης και έναρξη μιας καινούργιας επιθετικής ενέργειας.
Παρακάτω στο παράδειγμα 1 φαίνεται η συμπεριφορά της τακτικής των ομάδων για τις ενέργειες που προαναφέραμε.
Παράδειγμα 1: Καταστάσεις πρέσινγκ και αλλαγή τέμπο με την κατάλληλη τοποθέτηση.
Πρέσινγκ
- Η κατάλληλη τοποθέτηση για ένα αποτελεσματικό πρέσινγκ:
- Αρκετοί παίκτες βρίσκονται στην πλαγιά ζώνη όπου είναι ο αντίπαλος με τη μπάλα όπως φαίνεται και από το σχήμα.
- Πίσω πάσα ή ντριμπλάρισμα της μπάλας προς τα πίσω του αντίπαλου παίχτη.
- Ταυτόχρονο κλείσιμο των χωρών από τους παίχτες μας για να αποκλείσουμε τα στηρίγματα του αντίπαλου.
- Γρήγορο τρέξιμο για να εμποδίσουμε την πάσα και την κίνηση προς τα πίσω του αντιπάλου.
Αλλαγή του τέμπο
- Η αύξηση του ρυθμού του παιχνιδιού που ξεκινάει από την περιοχή του κέντρου έχει τις εξής επιλογές:
- Διάσπαση της αντίπαλης άμυνας από την πλάγια γραμμή ή επίθεση κατά μέτωπο προς το αντίπαλο τέρμα(1).
- Παιχνίδι κατά το βάθος με 2 η 3 σταθμούς της μπάλας (2).
- Γρήγορη αλλαγή παιχνιδιού με δύο η τρεις πάσες (3).
- Κατάλληλη τοποθέτηση έτσι ώστε η ομάδα να είναι προετοιμασμένη και για την απώλεια της μπάλας (παρατηρήστε το σχήμα).
Η επιτυχημένη επίθεση μπορεί να γίνει και με τη 2η προσπάθεια.
Παρατηρούμε συχνά τις παρακάτω συμπεριφορές παιχνιδιού: η πρώτη είναι η μια μίξη πρεσαρίσματος, και σταθερού επιθετικού ρυθμού με έμφαση στην εξασφάλιση της κατοχής της μπάλας. Η δεύτερη στηρίζεται στις γρήγορες επιστροφές στην άμυνά μας μετά την απώλεια της μπάλας. Βέβαια αυτή η συμπεριφορά περιορίζει το χρονικό διάστημα στο οποίο ο αντίπαλος βρίσκεται υπό πίεση, αλλά με αυτό τον τρόπο έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να κάνει λάθος, και να εκμεταλλευτούμε αυτή την ευκαιρία.
Όπως είναι γνωστό στο ποδόσφαιρο σημειώνονται πολλά γκολ μετά από τυχαίες ενέργειες, από λάθος πάσες των αμυντικών, από περίεργα γκελ της μπάλας, και από λάθη του τερματοφύλακα, όπου σε όλες αυτές τις περιπτώσεις οι επιθετικοί της ομάδας μας θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι για κάθε ενδεχόμενο.
Πρόγραμμα επόμενων κινήσεων.
Όπως αναφέραμε και πριν στην περίπτωση εκείνη που η ομάδα επιστρέφει προς τα πίσω και ξεκινά το πρέσινγκ πιο κοντά στην άμυνα της δίνει χώρο και προσπαθεί να εκμεταλλευτεί το οποιοδήποτε λάθος του αντιπάλου.
Ο κάθε παίκτης πρέπει να είναι ικανός να αξιολογεί την οποιαδήποτε κατάσταση και βέβαια μετά την απόκτηση της μπάλας υπάρχουν ορισμένες περιπτώσεις που θα χρειαστούν και προσωπικές ενέργειες κάποιων δημιουργικών παικτών.
Στην εξέλιξη του παιχνιδιού μετά από μια επιτυχημένη κατάσταση εφαρμογής του πρέσινγκ και απόκτησης της μπάλας υπάρχουν δύο πιθανές περιπτώσεις.
- Η προσωπική ενέργεια κάποιου παίκτη.
- Και η συνδυασμένη ενέργεια όπου συμμετέχουν δύο η περισσότεροι παίκτες.
Παράδειγμα 2: Η τοποθέτηση των παικτών της ομάδας μας για να επανακτήσουν την μπάλα στην απόκρουση ενός αμυντικού μετά από μια ψηλή μπαλιά στον επιθετικό μας.
Προετοιμασία για να κερδίσουμε την μη ελεγχόμενη αμυντική απόκρουση.
Όπως παρατηρούμε και από το σχήμα, ένας παίκτης μας που βρίσκεται στην αριστερή πτέρυγα βγάζει μεγάλη μπαλιά με στόχο τον επιθετικό μας ο οποίος βρίσκεται μέσα στη μεγάλη περιοχή, και η μπάλα έχει κατεύθυνση προς το δεύτερο δοκάρι στο ύψος περίπου της μικρής περιοχής.
Το ζητούμενο σε αυτή την περίπτωση είναι οι παίκτες μας να πάρουν την κατάλληλη τοποθέτηση και να υπολογίσουν το χώρο και τις αποστάσεις έτσι ώστε να μπορέσουν να επανακτήσουν την μπάλα μετά την απόκρουση του αμυντικού.
Όπως φαίνεται από την διάταξη στο σχήμα η πρώτη γραμμή των παιχτών μας μπορεί να επανακτήσει την μπάλα εάν ο αμυντικός κάνει κεφαλιά και η μπάλα πηγαίνει λίγο έξω από την μεγάλη περιοχή, και η δεύτερη όταν η απόκρουση γίνεται πιο μακριά προς το κέντρο του γηπέδου.
Πίνακας 1
Όταν... |
Τότε... |
Το οργανωμένο επιθετικό παιχνίδι δεν λειτουργεί αναμενόμενα...
|
Ορισμένοι παίχτες πρέπει να, αναλάβουν κάποιες επιπλέον ευθύνες, να πάρουν πρωτοβουλίες και να πραγματοποιήσουν προσωπικές ενέργειες. |
Όλοι οι παίκτες μετά την απώλεια της μπάλας παίρνουν τις κατάλληλες αμυντικές τοποθετήσεις ...
|
Περιμένουν την κατάλληλη στιγμή, για να αρχίσουν το πρέσινγκ ή κατευθύνουν τον αντίπαλο στην θέση εκείνη όπου η πίεση θα είναι πιο αποτελεσματική. |
Ένας αντίπαλος βρίσκεται για πολύ ώρα σε μια εξωτερική ζώνη και κινείται με την μπάλα με κατεύθυνση προς το τέρμα του ή κάνει μια κοντινή πάσα προς τα πίσω σε κάποιον άλλον συμπαίκτη του... |
Ξεκινάει το πρέσινγκ.
|
Κλέβουμε την μπάλα κοντά στην άμυνα του αντιπάλου ή σε μία θέση από την οποία μπορεί να ξεκινήσει μια επίθεση με ευνοϊκές προϋποθέσεις... |
Ανάλογα βέβαια και της θέσης που βρίσκεται η μπάλα ξεκινάει μια γρήγορη επίθεση έχοντας 3 επιλογές: α) προσωπική ενέργεια, β) συνδυασμός, γ) προσπάθεια στηριζόμενη στην τύχη (π.χ. γέμισμα στην μεγάλη περιοχή όταν το ματς τελειώνει και στενεύουν τα χρονικά περιθώρια) |
Το κλέψιμο της μπάλας γίνεται σε μια θέση όπου η διάταξη του αντιπάλου ή ένα δικό μας τεχνικό λάθος δεν επιτρέπει εκείνη την στιγμή την πραγματοποίηση μιας γρήγορης επίθεσης... |
Οι παίκτες μας κάνουν μια κοντρολαρισμένη και οργανωμένη επίθεση με πολλές πάσες μεταξύ τους, και προσπαθούν όταν έρθει η κατάλληλη στιγμή να αυξήσουν το ρυθμό και να πιάσουν τον αντίπαλο απροετοίμαστο. |
Προσωπική ενέργεια.
Η επιθετική ενέργεια που προέρχεται από μία προσωπική πρωτοβουλία κάποιου παίκτη, ο οποίος μόλις έχει κλέψει την μπάλα, είναι απλή και πρακτική. Ο παίχτης μπορεί να κάνει κατά μέτωπο επίθεση προς το αντίπαλο τέρμα ή να προχωρήσει κατά μήκος της πλαγιάς γραμμής. Με αυτό τον τρόπο φτάνει πιο γρήγορα στην επικίνδυνη ζώνη του αντιπάλου και λόγω της συντομίας του χρόνου είναι πολύ πιθανόν ο αντίπαλος να μην έχει προλάβει να οργανώσει την άμυνά του.
Συνδυασμός.
Εάν δεν είναι εφικτή η διείσδυση ενός παίκτη προς το αντίπαλο τέρμα για να ολοκληρώσει τη φάση άμεσα, τότε αλλάζουν τα πλάνα της και πραγματοποιείται μια οργανωμένη επίθεση με συνδυασμό μεταβιβάσεων των παιχτών μεταξύ τους μέχρι να βρεθεί η κατάλληλη στιγμή για να διασπαστεί η αντίπαλη άμυνα.
Προσπάθεια με μεγάλο ποσοστό τύχης.
Ανάλογα βέβαια την επίδραση πολλών παραγόντων του παιχνιδιού μπορεί να πραγματοποιηθούν μεγάλες ψηλές προωθημένες ή διαγώνιες μπαλιές προς τους επιθετικούς. Βέβαια αυτές οι προσπάθειες για να στεφθούν με επιτυχία πρέπει να έχουν και μεγάλο ποσοστό τύχης αλλά σε αυτές τις περιπτώσεις πρέπει και οι υπόλοιποι παίκτες να έχουν την κατάλληλη τοποθέτηση έτσι ώστε να εκμεταλλευτούν την ενδεχόμενη ασταθή απόκρουση του αντίπαλου αμυντικού στην μεγάλη μπαλιά που κάνουμε με στόχο να βρούμε τους επιθετικούς μας.
Βασικά στοιχεία.
Όταν η οργανωμένη ανάπτυξη της επίθεσης δεν λειτουργεί όπως θα περιμέναμε τότε ορισμένοι παίκτες πρέπει να πάρουν κάποιες πρωτοβουλίες με προσωπικές τους ενέργειες. Αρκετές φορές όμως ορισμένοι παίκτες αρχίζουν και ντριμπλάρουν την μπάλα άσκοπα βάζοντας το κεφάλι κάτω και μοιραία γίνονται προβλεπόμενοι στους αντίπαλους αμυντικούς και απρόβλεπτοι στους συμπαίκτες τους.
Πολλές φορές ομάδες οι οποίες κάνουν επιτυχές πρέσινγκ και κερδίζουν την μπάλα έχουν πρόβλημα στις επιλογές που θα πρέπει να ακολουθήσουν μετά, κι έτσι χάνουν την δυνατότητα μιας γρήγορης επίθεσης που θα πιάσει απροετοίμαστη την αντίπαλη άμυνα. Μερικές φορές το ρίσκο της απώλειας της μπάλας αντισταθμίζει το γεγονός του ότι μπορούμε με μια πάσα ή με μια ατομική ενέργεια να φτάσουμε στην αντίπαλη περιοχή με αξιώσεις και τον αντίπαλο ανοργάνωτο. Παρόλα αυτά υπάρχουν και κάποιες ασκήσεις και προπονητικά προγράμματα τα οποία προσομοιώνουν τις καταστάσεις του αγώνα και βοηθούν τους παίχτες στην απόφασή τους για την κατάλληλη ενέργεια που πρέπει να πραγματοποιήσουν (ανάλογα βέβαια την περίπτωση) μετά από το κλέψιμο της μπάλας.
Μεθοδικότητα
Χωρίζουμε τις πλαγιές πτέρυγες σε περιοχές πρέσινγκ. Ο προπονητής ακολουθεί την εξής διαδικασία: διακοπή - διόρθωση και στην αρχή δείχνει τη σωστή λειτουργία με αργή κίνηση. Η άσκηση ξεκινάει με έναν αντίπαλο παίκτη να έχει την κατοχή της μπάλας ( παραλλαγή 1 ) ή να παίζει κοντινή πάσα σε κάποιον συμπαίκτη του (παραλλαγή 2).
Η επίδειξη των διαφόρων καταστάσεων από τον προπονητή με αργή κίνηση επιτρέπει στους παίκτες του να βλέπουν τις σωστές τοποθετήσεις που πρέπει έχουν.
Με την διαδικασία της διακοπής - διόρθωσης ο προπονητής επιβλέπει τις τοποθετήσεις των παιχτών του βήμα-βήμα και τους υποδεικνύει τις σωστές έτσι ώστε να γίνει το γρήγορο και με λίγες ενέργειες κλέψιμο της μπάλας.
Η εξάσκηση σε αυτόν τον τομέα του μπορεί να ξεκινάει με παιχνίδια 1 εναντίον 1 κι έπειτα να εξελίσσεται σε 11 εναντίον 11.
Βασικές αρχές για τον προγραμματισμό της προπόνησης.
- Οι παίκτες να δραστηριοποιούνται στην τεχνική και σε στοιχεία τακτικής που έχουν σαν στόχο τον καλό έλεγχο.
- Ακρίβεια στις μεταβιβάσεις κάτω από πίεση χρόνου και πίεση αντιπάλου.
- Αναγνώριση, απόφαση, εκτέλεση, της σωστής πάσας, της σωστής κίνησης, του ντριμπλαρίσματος της μπάλας, και των ιδανικών αποστάσεων.
- Οβερλάπινγκ.
- Κατάλληλη τοποθέτηση στον επικίνδυνο χώρο του αντιπάλου.
- Κατάλληλη τοποθέτηση για την απόκρουση των αμυντικών.
- Χρησιμοποίηση απλής και ξεκάθαρης τακτικής του βασικού σχήματος για το πρέσινγκ και το ρυθμό του παιχνιδιού.
- Παραλλαγές της συμπεριφοράς του παιχνιδιού ανάλογα με την κάθε κατάσταση.
- Ο πήχης να τίθεται ψηλά όσον αφορά την ακρίβεια, το συγχρονισμό και την αποφασιστικότητα.
- Ευελιξία του βασικού σχήματος κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού σε ένα πιο ελεύθερο σχήμα.
- Σταδιακή αύξηση του βαθμού δυσκολίας των ασκήσεων.
- Οι παίκτες να ενθαρρύνονται από τον προπονητή έτσι ώστε να έχουν την ικανότητα της γρήγορης απόφασης - εκτέλεσης.
- Οι ασκήσεις να πραγματοποιούνται με τον κανονισμό του οφσάιντ.
- Δημιουργία διαφορετικών ζωνών έντασης πρέσινγκ χωρίζοντας το γήπεδο με βοηθητικές γραμμές.
- Διόρθωση των κινήσεων και της απόστασης των παικτών μεταξύ τους με άμεσες πληροφορίες.
- Ο προπονητής να σταματά την άσκηση, να διορθώνει τους παίκτες και όταν θέλει να δείξει σημαντικά πράγματα να χρησιμοποιεί την «αργή κίνηση».
- Να δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στις τοποθετήσεις των παικτών στα επικίνδυνα σημεία της περιοχής του αντιπάλου τόσο στους επιθετικούς όσο και στους κεντρώους.
Πρέσινγκ.
Τα μεθοδικά βήματα για την προπόνηση στο πρέσινγκ ξεκινάνε με παιχνίδια όπου υπάρχει κατάσταση αριθμητικού πλεονεκτήματος σε ζώνες όπως 2 εναντίον 1, 3 εναντίον 2, 4 εναντίον 3 και σταδιακά αυξάνεται σε 10 εναντίον 9 στο μισό γήπεδο.
Κάθε άσκηση αρχίζει με την κατοχή της μπάλας που έχει ο αντίπαλος αμυντικός μέσα σε αυτές τις ζώνες.
Οι παίχτες που απαρτίζουν τα γκρουπ αλλάζουν αρκετά συχνά για να διατηρηθεί το τέμπο του παιχνιδιού σε υψηλό ρυθμό.
Επιθετική ανάπτυξη με ολοκλήρωση της φάσης.
Στις ασκήσεις που ακολουθούν πρώτα γίνεται η εφαρμογή του πρέσινγκ με σκοπό την απόκτηση της μπάλας και μετά πραγματοποιείται η επιθετική ανάπτυξη. Οι λανθασμένες ενέργειες των παικτών θα πρέπει να διορθώνονται εκείνη την στιγμή.
Ο προπονητής μαζί με το βοηθό του θα πρέπει να παρατηρεί τις κινήσεις των παικτών στα γκρουπ για να μπορέσει να κάνει τις ανάλογες διορθώσεις. Ιδιαίτερη βαρύτητα θα πρέπει να δίνεται στην συγκέντρωση των παικτών. Βέβαια αυτές οι ασκήσεις θα πρέπει να συνοδεύονται και με τα ανάλογα διαστήματα για ξεκούραση. Τα παρακάτω προπονητικά προγράμματα δημιουργούν μια αλυσίδα η οποία ξεκινάει από την απόκτηση της μπάλας μέχρι την ανάλογη ανάπτυξη του παιχνιδιού για το τελείωμα της φάσης.
Η τοποθέτηση που θα έχουν οι παίκτες στην προσπάθειά τους να κερδίσουν την μπάλα εξαρτάται από τη θέση που βρίσκονται μέσα στο γήπεδο (άμυνα, επίθεση, κέντρο).
Σιγά-σιγά μεταφερόμαστε από τα απλά στα πιο πολύπλοκα. Ξεκινώντας με 2 εναντίον 1, και σταδιακά ανεβαίνουμε στο 3 εναντίον 2, και 3 εναντίον3, μέχρι το 4 εναντίον 4.
Επιθετική ανάπτυξη μετά από πρέσινγκ και κλέψιμο της μπάλας.
2 εναντίον 1 και μετά ατομική ενέργεια από τα πλάγια.
Περιγραφή της άσκησης.
- Ο αμυντικός παίκτης ντριμπλάρει με την μπάλα ξεκινώντας από την βασική γραμμή του τετραγώνου που έχουμε δημιουργήσει ( όπως φαίνεται και από το σχήμα στα πλάγια του γηπέδου ), κι ακριβώς την ίδια χρονική στιγμή δύο επιθετικοί ξεκινούν από την αντίθετη πλευρά.
- Οι δύο επιθετικοί πρεσάρουν τον αμυντικό, και προσπαθούν να κλέψουν την μπάλα.
- Όποιος από τους δύο επιθετικούς κλέψει τη μπάλα κατευθύνεται προς την εστία και σουτάρει έξω από την μεγάλη περιοχή.
- Ο αμυντικός στην αρχή δεν κυνηγάει τον επιθετικό, αλλά μετά από μερικές επαναλήψεις μπορεί να τον μαρκάρει κανονικά μέχρι το σουτ.
Συχνά λάθη και συμβουλές διόρθωσης για τον επιθετικό.
- Ο επιθετικός έχει τοποθετηθεί λάθος, ή διστάζει, ή βιάζεται υπερβολικά.
- Οι δύο παίχτες συνεννοούνται μεταξύ τους, προσπαθούν να κατευθύνουν τον κάτοχο της μπάλας προς το εσωτερικό ή το εξωτερικό και προσπαθούν να βάλουν το σώμα τους μεταξύ της μπάλας και του αντιπάλου.
3 εναντίον 2 και μετά σέντρα από τα πλάγια.
Περιγραφή της άσκησης.
- Όπως πριν, τώρα όμως έχουμε 3 επιθετικούς εναντίον 2 αμυντικών.
- Ο επιθετικός που θα κλέψει την μπάλα βγαίνει στα πλάγια για να κάνει σέντρα (ατομική ενέργεια) ή γίνεται συνδυασμός μεταξύ τους και αυτός που κινείται πίσω από την πλάτη του συμπαίχτη του (οβερλάπινγκ) και τρέχει στα πλάγια, βγάζει την σέντρα προς τη μεγάλη περιοχή όπου έχουν κατευθυνθεί οι υπόλοιποι.
Συχνά λάθη και συμβουλές διόρθωσης για τον επιθετικό.
Ο τρίτος επιθετικός είναι παθητικός και έτσι δεν εκμεταλλευόμαστε το αριθμητικό πλεονέκτημα.
Παραλλαγές.
- Έξω από την μεγάλη περιοχή τοποθετούμε δύο επιπλέον επιθετικούς οι οποίοι περιμένουν τη σέντρα από τα πλάγια.
- Σε αυτούς τους 2 επιθετικούς τοποθετούμε αντιμέτωπους 2 αμυντικούς.
3 εναντίον 3, και μετά πάσα προς τα πίσω από την γραμμή του άουτ στους 2 επιθετικούς που μαρκάρονται από 2 αμυντικούς.
Περιγραφή της άσκησης.
- Όπως πριν, τώρα όμως έχουμε 3 επιθετικούς εναντίον 3 αμυντικών. Έξω από την μεγάλη περιοχή τοποθετούμε 2 επιθετικούς και 2 αμυντικούς
- Μετά το κλέψιμο της μπάλας ένας από τους τρεις επιθετικούς κατευθύνεται με την μπάλα διαγωνίως προς την γραμμή του άουτ, και κάνει σέντρα ή πάσα προς τα πίσω στους 2 επιθετικούς οι οποίοι έχουν κάνει χιαστί κίνηση και κατευθύνονται προς το κενό χώρο.
Συχνά λάθη και συμβουλές διόρθωσης για τον επιθετικό.
- Λάθος συγχρονισμός, λάθος κίνηση.
- Η πάσα προς τα πίσω γίνεται πολύ νωρίς, ή πολύ αργά, ή δεν είναι ακριβής.
- Ο παίχτης ο οποίος ετοιμάζεται να βγάλει την πάσα προς τα πίσω, να σηκώνει το κεφάλι και να βλέπει τους παίκτες του, και οι επιθετικοί να του κάνουν οπτικό ή ακουστικό σινιάλο.
Παραλλαγές.
Ο παίκτης που βγαίνει από τα πλάγια για να κάνει τη σέντρα ή την πάσα προς τα πίσω να του επιτρέπεται αν θέλει να τελειώσει και μόνος του τη φάση.
Πάσα προς τα πίσω και κάθετη πάσα.
Περιγραφή της άσκησης.
- Η οργάνωση είναι όπως και πριν. Τώρα τοποθετούμε έναν επιπλέον επιθετικό μεταξύ του κέντρου και της ζώνης που έχουμε δημιουργήσει. Μετά το κλέψιμο της μπάλας γίνεται μια πάσα προς τα πίσω σε αυτόν τον παίκτη. Αυτός έχοντας μόνο 2 επαφές παίζει μεγάλη διαγώνια μπαλιά με κατεύθυνση προς το δεύτερο δοκάρι στο ύψος περίπου της μικρής περιοχής( κίτρινος κύκλος ).
- Μετά το κλέψιμο της μπάλας και την μεγάλη διαγώνια πάσα που γίνεται ο επιθετικός που κατευθύνεται προς το δεύτερο δοκάρι είτε κάνει απ' ευθείας κεφαλιά προς το τέρμα ή δίνει την μπάλα στον άλλον συμπαίκτη του. Οι υπόλοιποι 3 επιθετικοί παίρνουν τις θέσεις τους έξω από την περιοχή όπως φαίνεται και από τα βέλη στο σχήμα.
Συχνά λάθη και συμβουλές διόρθωσης για τον επιθετικό.
- Ο επιθετικός κάνει την κίνηση πολύ νωρίς και βγαίνει οφσάιντ.
- Η μεγάλη μπαλιά δεν είναι καλή και ο αμυντικός την αποκρούει πολύ εύκολα.
- Η μεγάλη μπαλιά είναι αυτονόητο ότι έχει υψηλό ποσοστό ρίσκου, αλλά έχει αρκετές πιθανότητες εάν βγει πίσω από την αντίπαλη άμυνα.
Αλλαγή παιχνιδιού και διείσδυση στην αντίπαλη άμυνα.
Περιγραφή της άσκησης.
- Η οργάνωση είναι όπως και πριν. Τώρα τοποθετούμε έναν επιπλέον επιθετικό στο κέντρο και άλλον έναν στην άλλη πλευρά.
- Μετά την πίσω πάσα από την ζώνη του πρέσινγκ ο παίκτης δίνει την μπάλα διαγώνια και μπροστά στην πορεία της κίνησης του κεντρικού.
- Αυτός έχει τις παρακάτω επιλογές: Ντριμπλάρει γρήγορα μπροστά για να παίξει 3 εναντίον 2 με αριθμητικό πλεονέκτημα εναντίον των αμυντικών, ή παίζει στον πλάγιο παίχτη της αντίθετης πλευράς, ο οποίος διανύει τη δεξιά πτέρυγα και βγάζει σέντρα προς τη μεγάλη περιοχή ή παράλληλη χαμηλή μπαλιά προς τα πίσω.
Συχνά λάθη και συμβουλές διόρθωσης για τον επιθετικό.
Πάσες που δεν έχουν ακρίβεια, ή πάσες που δεν έχουν δύναμη, καθώς επίσης και το αργό ντριμπλάρισμα της μπάλας προκαλούν την απώλεια πολύτιμου χρόνου.
4 εναντίον 4 στην ζώνη του πρέσινγκ, αλλαγή παιχνιδιού και σέντρα.
Περιγραφή της άσκησης.
- 4 εναντίον 4 στην ζώνη του πρέσινγκ.
- 2 επιθετικοί βρίσκονται στο κέντρο του γηπέδου μαζί με 2 αμυντικούς της αντίπαλης ομάδας. Δύο επιπλέον επιθετικοί βρίσκονται δεξιά της ζώνης του πρέσινγκ πάνω στους κώνους, στις θέσεις που φαίνονται στο σχήμα.
- Από την ζώνη του πρέσινγκ ο κεντρικός παίκτης παίρνει την μπάλα διαγώνια και μπροστά στην πορεία της κίνησης του.
Οι επιλογές του είναι οι εξής:
- Τρέχει γρήγορα με την μπάλα μπροστά για να παίξει με τους επιθετικούς το 3 εναντίον 2.
- Κάνει διαγώνια μεγάλη πάσα σε έναν από τους παίκτες που βρίσκονται στη ζώνη του πρέσινγκ για να βγει μία σέντρα από αριστερά.
- Παίζει δεξιά του στον παίχτη της αντίθετης πλευράς.
Συχνά λάθη και συμβουλές διόρθωσης για τον επιθετικό.
- Λάθος συγχρονισμός, λάθος κίνηση.
- Η πάσα προς τα πίσω ή η πάσα προς τον κεντρώο γίνεται πολύ νωρίς, ή πολύ αργά, ή δεν είναι ακριβής.
- Ο κάθε παίχτης να σηκώνει το κεφάλι και να βλέπει τους άλλους, και οι επιθετικοί να κάνουν οπτικό ή ακουστικό σινιάλο.