Προετοιμασία 2023, Μερος Β'

Προετοιμασία πριν από τη σεζόν - περιεχόμενο και σημεία εστίασης ?

Η ανάλυση της προηγούμενης σεζόν, οι εμπειρίες από προηγούμενες ομάδες και από προηγούμενα χρόνια προπονητικής, καθώς και η παρατήρηση και η γνωριμία με τη νέα ομάδα και τους νέους παίκτες από τις πρώτες (αθλητικές) εντυπώσεις στην προπόνηση και τους αγώνες, οδηγούν σε πληθώρα λεπτομερών πληροφοριών. Αυτές οι πληροφορίες αποτελούν τη βάση για τον επόμενο σχεδιασμό, κατά τον οποίο ο προπονητής, μαζί με τους συνεργάτες του και την προπονητική του ομάδα, μπορεί να καταλήξει στην επεξεργασία του περιεχομένου και των εστιακών σημείων.


Συνιστάται μια ισορροπημένη προσέγγιση μεταξύ αυστηρού σχεδιασμού και δημιουργικής ευελιξίας, όταν πρόκειται να εξεταστούν από κοινού οι γενικότερες προπονητικές ιδέες, η εστίαση του περιεχομένου για τις επιμέρους φάσεις της σεζόν ή ακόμη και οι τρέχουσες εντυπώσεις από τους αγώνες και οι διακυμάνσεις της φόρμας.
Ανεξάρτητα από την ηλικιακή ομάδα και το επίπεδο απόδοσης, κάθε θέμα που σχετίζεται με το περιεχόμενο του παιχνιδιού - κάθε τεχνική και τακτική - χρειάζεται χρόνο και επαναλαμβανόμενα, διαφορετικά ερεθίσματα και επαναλήψεις στην προπόνηση και στο παιχνίδι για την ανάπτυξη και την προώθησή του.
Εάν, για παράδειγμα, το σουτ στο τέρμα ή το σουτ με το κόρνερ πρέπει να προπονηθεί και να αναπτυχθεί στον τεχνικό τομέα, δεν αρκεί να προωθηθεί αυτό σε διάστημα λίγων εβδομάδων και, για παράδειγμα, μόνο στη φάση της προετοιμασίας. Κατά τη διάρκεια ολόκληρης της σεζόν και, κατ' αρχήν, για πολλά χρόνια, κάθε παίκτης και κάθε ομάδα θα πρέπει να αντιμετωπίζει ξανά και ξανά αυτό το θέμα και αυτή τη μικρή ενότητα προπόνησης.
Κατά συνέπεια, έχει νόημα να ορίσει κανείς μέσα στο δικό του πλάνο ποια δομικά στοιχεία θα πρέπει να είναι πάντα σχετικά με το δικό του στυλ παιχνιδιού και την προπόνηση της ομάδας και των παικτών καθ' όλη τη διάρκεια της σεζόν - ανεξάρτητα από τα αποτελέσματα του Σαββατοκύριακου και άλλες βραχυπρόθεσμες ιδιοτροπίες και εξελίξεις. Αυτό το κοινό νήμα - ιδανικά σε γραπτή μορφή - παρέχει σαφή σημεία προσανατολισμού για την προπονητική ομάδα.
Ταυτόχρονα, θα πρέπει να υπάρχει χώρος για αυθορμητισμό και δημιουργικότητα σε αυτόν τον προγραμματισμό. Τι χρειάζεται η ομάδα μου στην προπόνηση; Ποια προπονητικά μέτρα θα τους κάνουν καλό σήμερα, βραχυπρόθεσμα και αυτή την εβδομάδα; Αυτές οι ερωτήσεις και οι αντίστοιχες απαντήσεις δεν πρέπει να παρεμποδίζονται από ένα άκαμπτο σχέδιο.
Για παράδειγμα, ένα καθαρό στοίχημα την τελευταία ημέρα της προπόνησης, ένα εκτεταμένο τουρνουά αντί μιας μονάδας τακτικής ή μια προπόνηση ευχών για τους παίκτες μπορεί πάντα να έχει περισσότερα αποτελέσματα από την καλύτερα σχεδιασμένη εβδομάδα ή μονάδα. Μια σαφής έκκληση στο συναίσθημα του μεμονωμένου προπονητή από τη δομή του δικού του προγραμματισμού. Παρομοίως, οι εβδομαδιαίες ελεύθερες ημέρες προπόνησης, οι οποίες προγραμματίζονται μόνο σε σύντομο χρονικό διάστημα, είναι κατάλληλες για να ληφθούν οι τρέχουσες εντυπώσεις των παικτών και της ομάδας και να διαμορφωθεί έτσι η προπόνηση. Τι πρέπει να παγιωθεί περαιτέρω; Πού πρέπει να επαναλάβουμε ή να εμβαθύνουμε τις γνώσεις μας;

Περιεχόμενα για την προετοιμασία της ποδοσφαιρικής περιόδου

Κατά τον προγραμματισμό μιας αγωνιστικής περιόδου από άποψη περιεχομένου, είναι σκόπιμο να ορίζονται σαφή θέματα μάθησης και ενότητες κατάρτισης, ξεκινώντας από την προετοιμασία της περιόδου. Για παράδειγμα, η προαναφερθείσα εκπαίδευση τεχνικής στον τομέα του σκοραρίσματος είναι ένα τέτοιο πιθανό δομικό στοιχείο. Στο πλαίσιο του σχεδιασμού της σεζόν και της προετοιμασίας, ο προπονητής μπορεί να ορίσει τα δικά του επαναλαμβανόμενα δομικά στοιχεία και να καθορίσει πότε και σε ποιο βαθμό θα τα ενσωματώσει επαναλαμβανόμενα στο πρόγραμμα προπόνησης.
Τα προπονητικά θέματα και τα δομικά στοιχεία πρέπει να νοούνται ως πτυχές του παιχνιδιού που είναι θεμελιωδώς και ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα καθοριστικές για την απόδοση ενός ποδοσφαιριστή - για παράδειγμα, γενικές βασικές τεχνικές, ενεργό ελεύθερο τρέξιμο, επιθετική συμπεριφορά στο 1 εναντίον 1 και 2 εναντίον 1, κ.λπ. Όσο πιο συγκεκριμένα είναι και γίνονται αυτά τα δομικά στοιχεία και οι αρχές κατά τη διάρκεια των χρόνων προπονητικής, τόσο πιο μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη μπορεί να είναι η προπονητική εργασία με την ομάδα του.
Με ποιες ασκήσεις και θέματα ξεκινάμε λοιπόν στην προετοιμασία; Όπως αναφέρθηκε στην αρχή, είναι το σύνολο των διαφόρων εντυπώσεων - που διαφέρουν από ομάδα σε ομάδα - που δίνει την απάντηση σε αυτό το ερώτημα. Δεν υπάρχει απάντηση που να ταιριάζει σε όλους. Βασικά, οι παίκτες - όπως έχει ήδη σημειωθεί αλλού - προέρχονται από μια μεγαλύτερη φάση αθλητικής διακοπής, αποθεραπείας και χρόνου χωρίς ποδόσφαιρο. Κατά συνέπεια, οι ασκήσεις και οι (μεγαλύτερες) μορφές παιχνιδιού που έχουν τεχνική και επιθετική εστίαση έχουν νόημα παρακίνησης. Με τον ίδιο τρόπο, μπορεί να επανεκκίνηση ο συντονισμός της κίνησης με και για την μπάλα και να ασκηθούν συγκεκριμένες κινητικές ακολουθίες του παιχνιδιού σε ένα παιγνιώδες πλαίσιο. Επιπλέον, είναι τα μαθησιακά θέματα και οι δικές τους προπονητικές ενότητες που μπορούν τώρα να ξεκινήσουν την επεξεργασία τους.
Ενδεικτικά, τα παρακάτω θέματα μπορούν να δώσουν προσανατολισμό για την ανάπτυξη των εστιακών σημείων και ταυτόχρονα να αποτελέσουν το πλαίσιο των δικών σας σχεδίων προετοιμασίας:

Γενική κατάρτιση

Ατομικός έλεγχος της μπάλας

  • Ντρίμπλα
  • Αλλαγή κατεύθυνσης και τεχνάσματα
  • Ζογκλερικά και έλεγχος της μπάλας σε όρθια θέση
  • Επιθετική συμπεριφορά στην επίθεση 1 εναντίον 1


Συνδυαστικό παιχνίδι

  • Μεταβλητό Passing game
  • Υποδοχή της μπάλας
  • Ενεργό ελεύθερο τρέξιμο

Ομαδική τακτική επιθετική συμπεριφορά

Επίθεση με υπεραριθμια - 2 εναντίον 1 και 3 εναντίον 2
Επίθεση  - 2 εναντίον 2 και 3 εναντίον 3

Ειδική προπόνηση: Κατοχή της μπάλας

  • Μεταβαση
  • Παιχνίδι στην πλάτη της άμυνας
  • Επιθετικό παιχνίδι πάνω από τις ακρες (και τον ημιχώρο)
  • Επιθετικό παιχνίδι μέσω του κέντρου (και του ημιχώρου)

Όσον αφορά την κατανομή της επιβάρυνσης στις προπονήσεις της προετοιμασίας, θα πρέπει να σημειωθεί, όπως και στα φιλικά παιχνίδια / αγώνες - βλ. παρακάτω - ότι πρέπει να λαμβάνεται υπόψη το υπό προϋποθέσεις επίπεδο απόδοσης των παικτών. Μικρότερες φάσεις παιχνιδιού και άσκησης, μεγαλύτερα διαλείμματα ή ακόμη και μικρότερες προπονήσεις που εξελίσσονται σταθερά σε διάρκεια μπορούν να αποτελέσουν ένα απλό μέσο για να εξοικειωθούν οι παίκτες ξανά με τις εξαρτημένες και συντονιστικές προκλήσεις του παιχνιδιού.
Τα πολλά δεν βοηθούν πάντα πολύ, οι υγιείς παίκτες στην αρχή, κατά τη διάρκεια αλλά και στο τέλος της φάσης προετοιμασίας μπορούν να εκληφθούν ως ένας καλός δείκτης. Για παράδειγμα, στις δύο πρώτες εβδομάδες, μια προπόνηση μπορεί να διαρκεί 60 λεπτά η καθεμία, ενώ στη συνέχεια αυξάνεται στα 75 λεπτά και στα 90 λεπτά σε διάρκεια. Θα πρέπει επίσης να τεθεί το ερώτημα σε ποιο βαθμό διπλές επιβαρύνσεις σε μία ημέρα προπόνησης έχουν πραγματικά νόημα, για παράδειγμα κατά τις πρώτες εβδομάδες της προπόνησης, και ποια περιεχόμενα προπονούνται στη συνέχεια αναλόγως. Η αποκατάσταση του κάθε παίκτη μπορεί και πρέπει επίσης να εξεταστεί.

Προγραμματισμός προετοιμασίας ποδοσφαιρικής περιόδου

Ανάπτυξη της ομάδας κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας

Κάθε προπονητής θέλει να έχει μια ομάδα που να στέκεται ο ένας δίπλα στον άλλον, να ανταπεξέρχεται στις προκλήσεις ακόμη και σε δύσκολα παιχνίδια ή στιγμές κατά τη διάρκεια της σεζόν και να μπορεί επίσης να αντιμετωπίσει ήττες και αποτυχίες. Οι παρακάτω συμβουλές και θέματα βοηθούν να συνοδευτεί αυτή η ανάπτυξη.
Για να αναπτυχθεί η ομάδα, χρειάζονται διάφορες ευκαιρίες για να γνωριστούν μεταξύ τους ως ομάδα και ως ομάδα ατόμων και πολύ διαφορετικών ανθρώπων. Κάθε προπόνηση ως κοινός χρόνος αποτελεί αυτόματα μέρος αυτής της διαδικασίας γνωριμίας - οι παίκτες και οι προπονητές μιλούν μεταξύ τους, ακούν ο ένας τον άλλον και μαθαίνουν, για παράδειγμα, πώς συμπεριφέρεται ο ένας στον άλλο στον αγωνιστικό χώρο.
Επιπλέον, ο προπονητής, μαζί με την ομάδα του, έχει περαιτέρω ευκαιρίες να προωθήσει αυτή τη διαδικασία γνωριμίας μεταξύ τους. Βασικός γνώμονας εδώ μπορεί να είναι η δημιουργία κοινών εμπειριών και αναμνήσεων που προάγουν επανειλημμένα και περαιτέρω τον δεσμό μέσα στην ομάδα και φέρνουν την ομάδα συνεχώς αντιμέτωπη με διαφορετικά και νέα ερεθίσματα.
Έξω από το γήπεδο ποδοσφαίρου, μπορούν να ξεκινήσουν μικρές εκδηλώσεις από τις πρώτες ημέρες: Ένα κοινό πρωινό ή γεύμα, μια εκδρομή, μια κοινή βόλτα σε ένα δάσος, μια εκδρομή με ποδήλατο, προσφέρουν διάφορες ευκαιρίες για να φέρουν τους παίκτες και την ομάδα κοντά σε ένα διαφορετικό πλαίσιο, κατά προτίμηση ένα πλαίσιο που δεν περιλαμβάνει ποδόσφαιρο. Υπάρχουν λίγα όρια στη φαντασία και την ανάπτυξη. Το φαγητό σε ένα εστιατόριο μετατρέπεται αργότερα σε ψώνια και μαγείρεμα μαζί ή μόνοι σας, η πρώτη ποδηλατική εκδρομή οδηγεί σε ένα σαββατοκύριακο κατασκήνωσης στη φύση κατά τη διάρκεια της σεζόν. Το σημαντικό εδώ είναι ότι η προετοιμασία για τη σεζόν παρέχει την αρχή και η συνέχεια κατά τη διάρκεια της σεζόν γίνεται σταθερά.
Στον ατομικό τομέα - ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα - οι ατομικές συζητήσεις, για παράδειγμα, βοηθούν τους προπονητές και τους παίκτες να γνωριστούν μεταξύ τους. Αυτό μπορεί να αφορά και άλλα θέματα εκτός από το ποδόσφαιρο και μόνο- σκέψεις για τη σχολική ή επαγγελματική κατάσταση, χόμπι, όνειρα και επιθυμίες χαρακτηρίζουν κάθε άτομο και μπορούν να ανταλλάζουν.
Στο γήπεδο του ποδοσφαίρου, η προπονητική ομάδα μπορεί να χρησιμοποιήσει μια παρόμοια αρχή, δημιουργικά και αποστασιοποιημένα από την τεχνική κατάρτιση και την τακτική, για να θέσει μικρά καθήκοντα και να δημιουργήσει έτσι χώρο για γνωριμία και προσανατολισμό. Για παράδειγμα, στον τελικό αγώνα, οι παίκτες μπορούν να καθορίσουν οι ίδιοι τη σύνθεση, τη διάταξη και την κατανομή των θέσεων. Ή, σε ένα ακόμη βήμα, τους ανατίθεται η αποστολή να οργανώσουν μια προπόνηση ανεξάρτητα και χωρίς την επιρροή του προπονητή. Το περιεχόμενο, οι διαστάσεις και η διαδικασία είναι αποκλειστικά στα χέρια τους- η προπονητική ομάδα απλώς παρατηρεί - και γνωρίζει τον εαυτό της και τους παίκτες.
Η πτυχή της εμπιστοσύνης είναι σημαντική, ώστε η γνωριμία μεταξύ τους να μετατραπεί σε κοινή ανάπτυξη. Το να αισθάνεται άνετα και να έχει την αίσθηση ότι γίνεται αποδεκτός και εκτιμάται με τον δικό του μοναδικό τρόπο είναι σημαντικό για κάθε μέλος της ομάδας. Για να υποστηριχθεί αυτό με τη σειρά του, βοηθά η συνειδητή επικοινωνία - ξεκινώντας από τον προπονητή και την προπονητική ομάδα. Απαραίτητη εδώ είναι η ικανότητα και η προθυμία να ακούει ο ένας τον άλλον. Εάν οι παίκτες έχουν τη δυνατότητα να εκφράσουν τις δικές τους απόψεις, τους γίνονται ερωτήσεις και υπάρχει η προθυμία ολόκληρης της ομάδας να βρει τη σωστή απάντηση από μια ποικιλία απαντήσεων, έχει γίνει ένα μεγάλο βήμα προς την κοινή επικοινωνία. Ο προπονητής λειτουργεί ως πρότυπο εδώ, ξεφεύγοντας από το να είναι ο μοναδικός κυρίαρχος και ξερόλας εντός και εκτός γηπέδου.
Η προθυμία και η επιθυμία για θετικές ανταλλαγές είναι επίσης ομαδοποιητική. Είτε πρόκειται για προπόνηση στον αγωνιστικό χώρο, είτε για συζήτηση μετά το παιχνίδι είτε για κοινή ανάλυση βίντεο - ο έπαινος και η επιβεβαίωση του καλού και του σωστού έχουν πάντα καλύτερη επίδραση στη συνειδητοποίηση της απόδοσης και στην ανάπτυξη της χαράς, του θάρρους και της διασκέδασης στο να παίζουμε μαζί από ό,τι η συνεχής και αρνητική κριτική.

Log in or Sign up

Enter your name
Enter your email
Please select a Membership