Ας αξιοποιήσουμε πλήρως τις δυνατότητες των παιδιών στης υποδομές.

Πώς μπορούμε ως προπονητές νέων να αξιοποιήσουμε πλήρως τις δυνατότητες των παιδιών και των νέων μας - εντός και εκτός γηπέδου.

Αγαπητοί προπονητές νέων,

Ας απελευθερώσουμε επιτέλους μαζί το απίστευτο δυναμικό των παιδιών και των νέων μας. Ήρθε η ώρα να αφήσουμε μια νέα γενιά παικτών να αναπτυχθεί.
Θα ήθελα να το εξηγήσω αυτό ως εξής: Αν ρίξουμε μια ματιά στην (αναπτυξιακή) ψυχολογία, συνειδητοποιούμε ότι τα παιδιά δεν είναι μεταμφιεσμένοι ενήλικες, αλλά έχουν τις δικές τους θαυμάσιες ικανότητες. Με άλλα λόγια, διαθέτουν εγγενώς τεράστιες δυνατότητες. Πριν θελήσω να "τραβήξω" ένα παιδί ή να αναπτύξω κάτι που υποτίθεται ότι δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή, θέλω πρώτα να το αναγνωρίσω πλήρως. Πάνω απ' όλα, θέλω να αναζητήσω αυτό που υπάρχει ήδη και να το εκτιμήσω. Αυτό θα πρέπει να αποτελέσει τη βάση για περαιτέρω συνεργασία. Είναι η συνεργασία μας, όχι μόνο η δουλειά μου. Τα παιδιά είναι θεμελιωδώς ενθουσιώδη με την κίνηση - ας τους δώσουμε το χώρο να ξεσκάσουν και να τα δώσουν όλα στην προπόνηση. Βάλτε ένα τέλος στις μεγάλες ουρές για τα σουτ στο τέρμα, στην ατελείωτη συγκέντρωση σε κύκλο για να μιλήσουν οι προπονητές και στα φόρουμ για το πέρασμα χωρίς χώρο/χρόνο/αντίπαλο πίεση.
Τι απαιτείται συνεχώς στο σύγχρονο ποδόσφαιρο στις μέρες μας; Τεράστια αθλητική ικανότητα. Ας αξιοποιήσουμε την παρόρμηση των παιδιών και των νέων μας να κινούνται και να προπονηθούν σε πολλαπλά αθλήματα. Δώστε τους τον χώρο να κινηθούν σε διαφορετικά αθλήματα, ξανά και ξανά, και μπορούμε στη συνέχεια να συζητήσουμε μαζί τους τι μπορούμε να εφαρμόσουμε από το "ξένο" άθλημα στο ποδόσφαιρο που παίζουμε μαζί τους. Με αυτόν τον τρόπο, όχι μόνο τους δίνουμε απίστευτα ποικίλες εμπειρίες άσκησης με την πάροδο των ετών, αλλά μαθαίνουν επίσης να σκέφτονται πέρα από το γήπεδό μας.
Τα παιδιά και οι νέοι είναι επίσης απίστευτα περίεργα και τους αρέσει να παίζουν τους εξερευνητές, να δοκιμάζουν νέα πράγματα. Στις προπονήσεις και τα παιχνίδια μας, τους δίνουμε το χώρο να ανακαλύπτουν συνεχώς νέα πράγματα και να τα δοκιμάζουν - χωρίς το φόβο της αποτυχίας. Ωστόσο, μπορούν να δοκιμάζουν συνεχώς πράγματα μόνο τον εξοπλισμό παιχνιδιού στα πόδια τους. Αυτό λέγεται παιχνίδι ποδοσφαίρου, οπότε ας παίξουμε μεταξύ μας σε έναν ελεύθερο χώρο για να αναπτυχθούν. Αφήστε τα να ντριμπλάρουν και να φινιριστούν και να εξασκήσουν τις δικές τους δεξιότητες, οι οποίες στη συνέχεια επισημαίνονται με το όνομά τους. Στην U17, για παράδειγμα, στη συνέχεια εκτελούν με επιτυχία τις δικές τους δεξιότητες στη σωστή κατάσταση παιχνιδιού - τι μεγάλη επιτυχία θα ήταν αυτή για όλους τους εμπλεκόμενους!
Τα παιδιά και οι νέοι ενδιαφέρονται πολύ για πολλά πράγματα, οπότε ας τα εμπλέξουμε στις διαδικασίες (σκέψης) μας. Ας τους προσφέρουμε νέες πτυχές για να αναγνωρίσουν και να μάθουν κατά τη διάρκεια της προπόνησης και των παιχνιδιών.


Μιλήσετε για τις δικές τους απόψεις και να προσπαθήσετε να οικοδομήσετε αμοιβαία κατανόηση. Προκειμένου να δείξουμε στους παίκτες τις σκέψεις και τις διαδικασίες που συνεπάγεται η ιδιότητα του προπονητή με πιο διαφανή τρόπο, τους αφήνουμε να γλιστρήσουν στον ρόλο του ίδιου του προπονητή και του προπονητή - συζητώντας μαζί τους το προπονητικό περιεχόμενο της προηγούμενης εβδομάδας και συμφωνώντας από κοινού ένα ή δύο προπονητικά κομβικά σημεία και αφήνοντας τις δυνατότητες των παιδιών και των νέων να περάσουν στο περιθώριο. Στη συνέχεια, μπορούμε να χαλαρώσουμε στον πάγκο και να παρακολουθήσουμε με υπερηφάνεια τους παίκτες, να τους γνωρίσουμε καλύτερα και ακόμη και να μάθουμε κάτι από αυτούς. Είναι υπέροχο να συζητάμε μαζί το παιχνίδι μετά και να ανταλλάσσουμε απόψεις. Είναι ακόμη πιο αξιομνημόνευτο όταν οι παίκτες προπονούν πρώτα ένα τρίτο, για παράδειγμα, και στη συνέχεια συμμετέχουν οι ίδιοι στο παιχνίδι. Προπονήθηκαν ή έπαιξαν καλύτερα; Γιατί σχεδόν όλοι είπαν ότι προπονούσαν καλύτερα απ' ό,τι έπαιζαν; Ποιος θα μπορούσε να είναι ο λόγος για αυτό; Πώς μπορούμε στη συνέχεια να μεταφέρουμε τις δυνατότητες της κοινής προπόνησης στο παιχνίδι των ίδιων των παικτών; Με αυτόν τον τρόπο, οι νέοι μαθαίνουν επίσης να διαμορφώνουν τις δικές τους απόψεις και να τις παρουσιάζουν στους άλλους με επιχειρήματα.


Τα παιδιά και οι νέοι είναι ολοκληρωμένα ανθρώπινα όντα! Αυτό μπορεί να είναι ξεκάθαρο, αλλά ας τα αντιμετωπίσουμε ως τέτοια. Ο αθλητισμός, και συνεπώς το ποδόσφαιρο, είναι ένας τρόπος ζωής. Αν προπονούμε τους παίκτες εκφραστικά και προσωπικά, βοηθάμε επίσης τους ανθρώπους να προοδεύσουν. Ας αφήσουμε χώρο στον χρόνο προπόνησης για στοχευμένη ανθρώπινη ανάπτυξη. Δημιουργήστε εργαστήρια με θέμα την επικοινωνία αξιών και αφήστε τους νέους να καθορίσουν τις δικές τους αξίες και τις αξίες της ομάδας. Στη συνέχεια, συζητάμε γι' αυτό μαζί και εμείς οι προπονητές μοιραζόμαστε επίσης τις αξίες που έχουμε θέσει. Αυτό δημιουργεί μια ευκαιρία για επικοινωνία και η βαθιά επικοινωνία δημιουργεί εμπιστοσύνη. Μαθαίνουμε ο ένας για τον άλλον και ο ένας από τον άλλον.

Ας αναγνωρίσουμε τα συναισθήματα των παιδιών και των νέων εντός και εκτός γηπέδου και, πάνω απ' όλα, ας τα πάρουμε στα σοβαρά. Τα επιδεικνυόμενα συναισθήματα έχουν πάντα τους λόγους τους και την προέλευσή τους. Αντί να τη θλίψη ή την απόσυρση ως ασήμαντη ή δεδομένη, είναι και μια ευκαιρία να κάνουμε ερωτήσεις και να έρθουμε σε επικοινωνία με το εκάστοτε παιδί. Θα μπορούσαμε να σηματοδοτήσουμε ότι καταλαβαίνουμε το άλλο άτομο και θέλουμε να μάθουμε περισσότερα για την κατάσταση. Πώς γνωρίζουμε πόσα προβλήματα έχει το παιδί όταν έρχεται στην προπόνηση ή σε ένα παιχνίδι; Θα μπορούσε να είναι ένας κακός βαθμός ή μια διαφωνία με τους γονείς. Το παιδί μπορεί απλώς να έχει μια κακή μέρα - πόσο υπεύθυνο θα ήταν από μέρους μας να πάρουμε το παιδί και να το εμπνεύσουμε με τον τρόπο και την προπόνησή μας ούτως ή άλλως;

Ας είμαστε πιο ανοιχτοί στην κριτική των παικτών μας, γιατί έχουν δικαίωμα να έχουν λόγο ως ένα βαθμό. Ας εργαστούμε από κοινού για να δημιουργήσουμε μια σταθερή βάση συνεργασίας, ώστε οι παίκτες να μπορούν να μας ασκούν κριτική ή να μας πείθουν με επιχειρήματα. Κανείς δεν είναι άψογος και δεν είναι αυτός ο στόχος μας, έτσι δεν είναι; Ο στόχος μας μπορεί να μόνο να δημιουργήσουμε μαζί στην ομάδα κάτι απίστευτα πολύτιμο που θα μπορούμε να αναπολούμε με χαρά για τα επόμενα χρόνια! Και τόσο οι προπονητές όσο και οι παίκτες βρίσκονται σε μια συνεχή διαδικασία εξέλιξης. Θα πρέπει να μας επιτραπεί να πάρουμε όλοι μαζί τα λάθος μονοπάτια, να τα αναγνωρίσουμε, να δουλέψουμε πάνω σε λύσεις και να αντιστρέψουμε τα πράγματα. Η ειλικρινής παραδοχή του ότι έχεις κάνει ένα λάθος, η αναγνώρισή του και η εργασία πάνω σε λύσεις αξίζει πολύ περισσότερο από το να το κουνάς συνεχώς στα τυφλά και να λες "συνέχισε έτσι"! Με αυτόν τον τρόπο αναπτύσσουμε επίσης τους ανθρώπους, όχι μόνο τους παίκτες. Στην κοινωνία μας, χρειαζόμαστε στοχαστικούς ανθρώπους που μπορούν να αναπτύξουν λύσεις στα προβλήματα.

Προκειμένου τα παιδιά και οι νέοι να μάθουν να βρίσκουν τις δικές τους λύσεις, πρέπει να είναι αρκετά γενναίοι ώστε να παίρνουν αποφάσεις. Ποια είναι όμως η πραγματικότητα για τα παιδιά σήμερα; Ας σκεφτούμε πόσοι άνθρωποι θέλουν κάτι από αυτούς κάθε μέρα! Ας ξεκινήσουμε με παραδείγματα: γονείς, αδέλφια, παππούδες και γιαγιάδες, δάσκαλοι, προπονητές, φίλοι, γυμναστές, φυσιοθεραπευτές και ενδεχομένως ο αθλητικός ψυχολόγος... Ας τα σκεφτούμε όλα αυτά και ας τα εφαρμόσουμε στον εαυτό μας! Πόσο εύκολο ή δύσκολο θα ήταν για εμάς αν μας έλεγαν καθημερινά πολλοί άνθρωποι τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνουμε ή τι είναι σωστό ή λάθος; Σε αυτή την αφθονία, πιθανόν να μας πολύ δύσκολο να υπερασπιστούμε τον εαυτό μας. Πώς υποτίθεται ότι ένα παιδί ή ένας νέος θα γίνει μια ανεξάρτητη προσωπικότητα που θα είναι σε θέση να παίρνει τις δικές της αποφάσεις στη ζωή γενικά ή στο γήπεδο; Νομίζω ότι όλοι μας κάνουμε ένα λάθος στη σκέψη μας: όσο περισσότερο φροντίζουμε το παιδί και του ανοίγουμε το δρόμο, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχει να εξελιχθεί. Ο δρόμος έχει ανοίξει για την ανάπτυξη που κόβει την ανάσα - είναι έτσι; Η ελεύθερη λήψη αποφάσεων δεν έχει μεγάλη σημασία για την ανάπτυξη, προκειμένου να αυξηθεί η αυτοεκτίμηση και να μπορέσει να μάθει από πιθανά λάθη; Κατά τη γνώμη μου, χρειαζόμαστε επίσης περισσότερο χώρο για προσωπική ανάπτυξη και λήψη αποφάσεων εκτός από το γήπεδο. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να αναπτυχθούν οι νέοι προσωπικά και βιώσιμα!
Τα παιδιά και οι νέοι δεν θέλουν να γεμίζουν σαν βαρέλια, θέλουν να ανάβουν σαν πυρσοί. Εδώ είναι που ερχόμαστε στον ενθουσιασμό (των παιδιών). Ας δημιουργήσουμε το χώρο στην προπόνηση και στο παιχνίδι με μαθήματα με νόημα. Κάθε παιδί και νέος θέλει να κερδίζει και να χάνει, οπότε ας παρέχουμε πολλούς αγώνες. Όλοι γνωρίζουν αυτόματα πότε έχουν κερδίσει και πότε έχουν χάσει. Συνήθως όλοι μας γνωρίζουμε ακόμη και αμέσως πού ήταν οι ευκαιρίες βελτίωσης και οι επιτυχημένες στιγμές μας. Αλλά ας εμπνευστούμε όλοι από στόχους με νόημα: Για το ατομικό-τακτικό περιεχόμενο, όπως η ντρίμπλα, η προσποίηση, η πρώτη επαφή και ο προσανατολισμός.

Αφήστε τους να κυριαρχήσουν στο γήπεδο όπως οι Κωστούλας, Μουζακιτης, Κονσταντελιας . Με αυτόν τον τρόπο, δημιουργούμε μια εικόνα στο μυαλό των παικτών που είναι πιθανό να προκαλέσει θετικά συναισθήματα και αναμνήσεις. Ας δώσουμε επιμέρους στόχους στο παιχνίδι και στη συνέχεια ας τους επανεξετάσουμε μαζί με τον εκάστοτε παίκτη. Ας θέσουμε ως στόχο την εφαρμογή της φιλοσοφίας του παιχνιδιού ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα και ας το επανεξετάσουμε μαζί στη συνέχεια. Μια συγκεκριμένη πρακτική σύσταση θα μπορούσε να μοιάζει ως εξής: Σε μια σύντομη συνάντηση της ομάδας, αναφέρουμε την προπόνηση ή το παιχνίδι ως "παιχνίδι Gameboy" (ή κάτι παρόμοιο). Οι κύριοι πρωταγωνιστές μπορούν, εκτός από το πραγματικό αποτέλεσμα που σημειώνουν, να συλλέγουν ατομικά μπόνους και να κάνουν το τελικό αποτέλεσμα ακόμη πιο θετικό για την ομάδα.
Ανάλογα με τη φιλοσοφία του παιχνιδιού μας, τα μπόνους πχ μπορούν να είναι: ένα επιτυχημένο 1:1 με μια επιτυχημένη ενέργεια να τελειώσει μια φάση, δίνει για παράδειγμα 20 επιπλέον πόντους, μια όμορφη προσποίηση χωρίς να χάσει τη μπάλα δίνει και αυτό επιπλέον πόντους.
Έξτρα πόντοι, επιτυχημένο τάκλιν και επανάκτηση της μπάλας για την ομάδα έξτρα πόντοι και ούτω καθεξής. Η φιλοσοφία του παιχνιδιού και ο τρόπος με τον οποίο παίζουμε ποδόσφαιρο μαζί αποκτούν αμέσως μεγαλύτερη σημασία.
Αυτό αλλάζει ριζικά την προπόνησή μας. Ας δημιουργήσουμε μια προσωπική και εκφραστική γλώσσα προπόνησης. Ας μην αντιδρούμε αμέσως στα λάθη φωνάζοντας ή χρησιμοποιώντας υποτιμητικές χειρονομίες και εκφράσεις προσώπου. Ας υποστηρίζουμε την αγωνιστική μας φιλοσοφία με στοχευμένη βοήθεια εκ των προτέρων και αφήνουμε τους παίκτες μόνους τους στις καταστάσεις που πρέπει να αντιμετωπίσουν. Η εφαρμογή αυτού στην πράξη θα μπορούσε να μοιάζει ως εξής: Προπονητικές λέξεις όπως Jorginho ή Boss μπορούν να επεξεργαστούν και να εξηγηθούν με τους παίκτες. Αν δείτε βίντεο αγώνων του παίκτη Jorginho (που αγωνίζεται σήμερα στην Arsenal FC), θα παρατηρήσετε ότι παίζει ποδόσφαιρο με πολύ χειρονομία και προσοχή. Πολύ συχνά σκανάρει τον χώρο και υποδεικνύει πού θέλει να πάει η μπάλα ή πού θα μπορούσαν να παίξουν οι συμπαίκτες του την μπάλα. Έτσι, η λέξη Jorginho στην προπονητική θα μπορούσε να σημαίνει ότι ένας παίκτης ή η ομάδα θα πρέπει να σκανάρει περισσότερο και να υποστηρίζει ο ένας τον άλλον περισσότερο με χειρονομίες. Το προπονητικό σύνθημα Boss βασίζεται σε αυτό. Στην επικοινωνία με την ομάδα, μπορείτε να συζητήσετε τι είναι ένα αφεντικό και τι χαρακτηριστικά έχει. Οι πτυχές που αναπτύχθηκαν, όπως το θαρραλέο, το ενεργό και η υψηλή ένταση του σώματος, θα πρέπει στη συνέχεια να ενσωματωθούν στο δικό σας παιχνίδι στις δεδομένες καταστάσεις.
Πόσα ταλαντούχα παιδιά πέφτουν μέσα από τις αυτοπροσδιοριζόμενες ρωγμές των συλλόγων κάθε χρόνο; Το παιδί δεν έχει αυτή την πτυχή και μετά δεν έχει εκείνη την πτυχή - γιατί επιβάλλουμε τόσο κραυγαλέα και στενά καλούπια στα παιδιά και τους νέους; Γιατί η θέση του κεντρικού μέσου πρέπει να απαιτεί ακριβώς την ικανότητα xy και δεν πρέπει να υπάρχει η παραμικρή απόκλιση; Δεν περιορίζουμε την επιλογή μας και κατ' επέκταση τις ήδη υπάρχουσες και προς ανάπτυξη δυνατότητες πολλών παιδιών και νέων; Γιατί δεν κοιτάμε και εδώ τη βάση - τον παίκτη; Ποιες σπουδαίες ατομικές τεχνικές πτυχές και ποια τακτική κατανόηση φέρνουν στη θέση ή στο ρόλο; Και γιατί μια θέση δεν επιτρέπεται να παίζεται διαφορετικά; Οι δυνατότητες του παιδιού πρέπει να είναι ο αποφασιστικός παράγοντας στο πρώτο βήμα, όχι το αν το παιδί ταιριάζει στο πρότυπο x!
Αγαπητοί προπονητές νέων, ας μην καταπνίγουμε τις δυνατότητες των παιδιών και των νέων. Ένας (νέος) άνθρωπος χρειάζεται χρόνο για να μπορέσει το σώμα και το μυαλό να ανακάμψουν. Μόνο τότε είναι δυνατόν να επεξεργαστεί αυτό που μόλις έμαθε. Το περισσότερο δεν οδηγεί πάντα σε περισσότερες επιδόσεις και περισσότερη ανάπτυξη. Όλοι χρειαζόμαστε ελευθερία και ελεύθερο χρόνο, ώστε να μπορούμε να κάνουμε κάτι άλλο από αυτό που αγαπάμε. Δεν πρέπει επίσης να υποτιμούμε τη δύναμη της "αδράνειας", όταν απλά δεν έχουμε καθήκοντα να κάνουμε και μπορούμε απλώς να είμαστε. Μετά από αυτό, μπορούμε και πάλι να λειτουργήσουμε ως εν δυνάμει δημιουργοί και να χρησιμοποιήσουμε τη δύναμη που έχουν αποκτήσει τα παιδιά και οι νέοι για να τα αφήσουμε να ανακαλύψουν και πάλι νέα, ενδιαφέροντα πράγματα.
Βλέπουμε: Το να είσαι προπονητής νέων είναι μια ιδιαίτερα απαιτητική δουλειά, αν υιοθετήσεις μια ολιστική προσέγγιση. Τι δεν χρειάζεται και δεν πρέπει να καλύψουμε! Αλλά για ποιον το κάνουμε αυτό στην πραγματικότητα; Δεν πρέπει να το κάνουμε πρωτίστως για τον εαυτό μας, ώστε να μπορέσουμε να προχωρήσουμε. Έχουμε μια ευθύνη και μια αποστολή απέναντι σε πολλούς νέους ανθρώπους. Οι οποίοι έρχονται σε εμάς με χαρές, φόβους, κάποιες δυσκολίες και μεγάλα όνειρα; Θα πρέπει να είμαστε προπονητές αθλημάτων, δάσκαλοι, , πρότυπα και πολλά άλλα. Κάποιος που αναγνωρίζει τις δυνατότητες κάθε παιδιού σε διαφορετικά επίπεδα και στη συνέχεια επιτρέπει σε αυτό να ξεδιπλωθεί σε ένα συνολικό οικοδόμημα στο πλαίσιο του αθλητισμού.

Log in or Sign up

Enter your name
Enter your email
Please select a Membership