Πώς μπορούμε ως προπονητές νέων να αξιοποιήσουμε πλήρως τις δυνατότητες των παιδιών και των νέων μας - εντός και εκτός γηπέδου.
Αγαπητοί προπονητές νέων,
Ας απελευθερώσουμε επιτέλους μαζί το απίστευτο δυναμικό των παιδιών και των νέων μας. Ήρθε η ώρα να αφήσουμε μια νέα γενιά παικτών να αναπτυχθεί.
Θα ήθελα να το εξηγήσω αυτό ως εξής: Αν ρίξουμε μια ματιά στην (αναπτυξιακή) ψυχολογία, συνειδητοποιούμε ότι τα παιδιά δεν είναι μεταμφιεσμένοι ενήλικες, αλλά έχουν τις δικές τους θαυμάσιες ικανότητες. Με άλλα λόγια, διαθέτουν εγγενώς τεράστιες δυνατότητες. Πριν θελήσω να "τραβήξω" ένα παιδί ή να αναπτύξω κάτι που υποτίθεται ότι δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή, θέλω πρώτα να το αναγνωρίσω πλήρως. Πάνω απ' όλα, θέλω να αναζητήσω αυτό που υπάρχει ήδη και να το εκτιμήσω. Αυτό θα πρέπει να αποτελέσει τη βάση για περαιτέρω συνεργασία. Είναι η συνεργασία μας, όχι μόνο η δουλειά μου. Τα παιδιά είναι θεμελιωδώς ενθουσιώδη με την κίνηση - ας τους δώσουμε το χώρο να ξεσκάσουν και να τα δώσουν όλα στην προπόνηση. Βάλτε ένα τέλος στις μεγάλες ουρές για τα σουτ στο τέρμα, στην ατελείωτη συγκέντρωση σε κύκλο για να μιλήσουν οι προπονητές και στα φόρουμ για το πέρασμα χωρίς χώρο/χρόνο/αντίπαλο πίεση.
Τι απαιτείται συνεχώς στο σύγχρονο ποδόσφαιρο στις μέρες μας; Τεράστια αθλητική ικανότητα. Ας αξιοποιήσουμε την παρόρμηση των παιδιών και των νέων μας να κινούνται και να προπονηθούν σε πολλαπλά αθλήματα. Δώστε τους τον χώρο να κινηθούν σε διαφορετικά αθλήματα, ξανά και ξανά, και μπορούμε στη συνέχεια να συζητήσουμε μαζί τους τι μπορούμε να εφαρμόσουμε από το "ξένο" άθλημα στο ποδόσφαιρο που παίζουμε μαζί τους. Με αυτόν τον τρόπο, όχι μόνο τους δίνουμε απίστευτα ποικίλες εμπειρίες άσκησης με την πάροδο των ετών, αλλά μαθαίνουν επίσης να σκέφτονται πέρα από το γήπεδό μας.
Τα παιδιά και οι νέοι είναι επίσης απίστευτα περίεργα και τους αρέσει να παίζουν τους εξερευνητές, να δοκιμάζουν νέα πράγματα. Στις προπονήσεις και τα παιχνίδια μας, τους δίνουμε το χώρο να ανακαλύπτουν συνεχώς νέα πράγματα και να τα δοκιμάζουν - χωρίς το φόβο της αποτυχίας. Ωστόσο, μπορούν να δοκιμάζουν συνεχώς πράγματα μόνο τον εξοπλισμό παιχνιδιού στα πόδια τους. Αυτό λέγεται παιχνίδι ποδοσφαίρου, οπότε ας παίξουμε μεταξύ μας σε έναν ελεύθερο χώρο για να αναπτυχθούν. Αφήστε τα να ντριμπλάρουν και να φινιριστούν και να εξασκήσουν τις δικές τους δεξιότητες, οι οποίες στη συνέχεια επισημαίνονται με το όνομά τους. Στην U17, για παράδειγμα, στη συνέχεια εκτελούν με επιτυχία τις δικές τους δεξιότητες στη σωστή κατάσταση παιχνιδιού - τι μεγάλη επιτυχία θα ήταν αυτή για όλους τους εμπλεκόμενους!
Τα παιδιά και οι νέοι ενδιαφέρονται πολύ για πολλά πράγματα, οπότε ας τα εμπλέξουμε στις διαδικασίες (σκέψης) μας. Ας τους προσφέρουμε νέες πτυχές για να αναγνωρίσουν και να μάθουν κατά τη διάρκεια της προπόνησης και των παιχνιδιών.
Μιλήσετε για τις δικές τους απόψεις και να προσπαθήσετε να οικοδομήσετε αμοιβαία κατανόηση. Προκειμένου να δείξουμε στους παίκτες τις σκέψεις και τις διαδικασίες που συνεπάγεται η ιδιότητα του προπονητή με πιο διαφανή τρόπο, τους αφήνουμε να γλιστρήσουν στον ρόλο του ίδιου του προπονητή και του προπονητή - συζητώντας μαζί τους το προπονητικό περιεχόμενο της προηγούμενης εβδομάδας και συμφωνώντας από κοινού ένα ή δύο προπονητικά κομβικά σημεία και αφήνοντας τις δυνατότητες των παιδιών και των νέων να περάσουν στο περιθώριο. Στη συνέχεια, μπορούμε να χαλαρώσουμε στον πάγκο και να παρακολουθήσουμε με υπερηφάνεια τους παίκτες, να τους γνωρίσουμε καλύτερα και ακόμη και να μάθουμε κάτι από αυτούς. Είναι υπέροχο να συζητάμε μαζί το παιχνίδι μετά και να ανταλλάσσουμε απόψεις. Είναι ακόμη πιο αξιομνημόνευτο όταν οι παίκτες προπονούν πρώτα ένα τρίτο, για παράδειγμα, και στη συνέχεια συμμετέχουν οι ίδιοι στο παιχνίδι. Προπονήθηκαν ή έπαιξαν καλύτερα; Γιατί σχεδόν όλοι είπαν ότι προπονούσαν καλύτερα απ' ό,τι έπαιζαν; Ποιος θα μπορούσε να είναι ο λόγος για αυτό; Πώς μπορούμε στη συνέχεια να μεταφέρουμε τις δυνατότητες της κοινής προπόνησης στο παιχνίδι των ίδιων των παικτών; Με αυτόν τον τρόπο, οι νέοι μαθαίνουν επίσης να διαμορφώνουν τις δικές τους απόψεις και να τις παρουσιάζουν στους άλλους με επιχειρήματα.