COACHING, ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ, ΗΓΕΣΙΑ

Πώς να προσεγγίσετε, να παρακινήσετε και να εμπνεύσετε τους παίκτες σας με τις ιδέες σας

Όπως όλοι γνωρίζουμε, οι αριθμοί δε λένε ψέματα. Και επομένως τα αθλητικά αποτελέσματα συχνά καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο αξιολογείται το έργο ενός προπονητή. Αλλά είναι αυτό πραγματικά δίκαιο; Και αν όχι, ποια κριτήρια θα πρέπει να εφαρμόζονται αντ' αυτού; Θα ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά για να αναπτύξουμε εργαλεία, που στην πράξη θα μας επιτρέπουν να στοχαστούμε με τις δικές μας ενέργειες πιο αποτελεσματικά. Αυτό μας κάνει καλύτερους προπονητές, γεγονός που αργά ή γρήγορα έχει θετικό αντίκτυπο και στα αποτελέσματα.

Επανεξετάζοντας τις δηλώσεις, φωνές και πράξεις

"Παιδιά, είναι πραγματικά επικίνδυνοι όταν πρόκειται για στημένα" ή "Συγκεντρωθείτε" Ποιος δεν τα γνωρίζει, όλοι τα έχουμε φωνάξει, τα κλασικά  προπονητικά συνθήματά. Πολλοί θα μπορούσαν σίγουρα να απαγγείλουν και άλλες ανάλογες φράσεις αβίαστα. Μπορούμε ακόμα να χαμογελάσουμε λίγο με τον εαυτό μας, δεν έχουμε τίποτα να ντρεπόμαστε. Όλοι έχουμε ανάγκη να εκτονωνόμαστε ή να προστατεύουμε τον εαυτό μας σε τεταμένες καταστάσεις. Συχνά τέτοιες δηλώσεις εξυπηρετούν τον μοναδικό σκοπό της ρύθμισης των συναισθημάτων, της μετάθεσης ευθυνών ή απλώς της αντίληψης ότι είστε ένας αφοσιωμένος και ικανός προπονητής. Ό,τι κι αν είναι, εξυπηρετεί κυρίως τον εαυτό μας. Δυστυχώς, αυτό συχνά συνοδεύεται από παράπλευρες απώλειες. Σίγουρα θα έχετε βιώσει ότι οι αντίπαλοι πετυχαίνουν γκολ ακριβώς μετά από τέτοιες οδηγίες ή ότι οι παίκτες σας κάνουν απρόσεκτα λάθη. Αυτό ονομάζεται το φαινόμενο της αυτοεκπληρούμενης προφητείας, το "ΑΑΑΑ" της καλοπροαίρετης προπόνησης που χάνει τον στόχο. Προχωρήστε και διαβάστε σχετικά, αξίζει τον κόπο! 

Τα παρακάτω αφορούν τη διάκριση μεταξύ του να βγάζεις νόημα, με στόχο να πετύχεις αποτελέσματα με τους παίκτες σου, ή του να είμαι αυτοσκοπός. Με αυτό εννοώ όλα τα μέτρα που φαινομενικά προορίζονται για τους παίκτες μου, αλλά στην πραγματικότητα βοηθούν μόνο εμένα και, στη χειρότερη περίπτωση, γυρίζουν εντελώς μπούμερανγκ.

Πώς προέκυψε ...

Σε ένα παιχνίδι (για υπολογιστές) "μάνατζερ ποδοσφαίρου", στο οποίο ήμουν βυθισμένος μέρα και νύχτα ως νεαρός, ο σχολιαστής έλεγε συχνά, κατά τη διάρκεια των αγώνων: "Η επιτυχία πηγαίνει σε αυτούς που την έχουν, όσο την έχουν". Αυτή η φράση έχει γίνει τατουάζ στη μνήμη μου. Εν τω μεταξύ, έχω επίγνωση του ρήματος, του νοήματός της και της συνέπειας. Αν η επιτυχία είναι το μοναδικό επίπεδο αξιολόγησης για έναν προπονητή, αλλά δεν έχει άμεση επιρροή στο αποτέλεσμα ενός αγώνα, τότε αυτό είναι πάνω απ' όλα, άδικο! Αυτό σκέφτηκα τότε και αυτό εξακολουθώ να σκέφτομαι και σήμερα. Πώς όμως μπορώ να δημιουργήσω διαφάνεια όσον αφορά την απόδοση ενός προπονητή; Ποιοι είναι οι σχετικοί παράγοντες εκτός από το αποτέλεσμα; Είναι αυτοί οι παράγοντες επαληθευτικοί ή εκπαιδευτικοί; Ειδικά στις υποδομές, λέγεται πάντα ότι το αποτέλεσμα παίζει υποδεέστερο ρόλο. Αντίθετα, η ανάπτυξη του παίκτη βρίσκεται σε πρώτο πλάνο. Πώς όμως ελέγχεται η επιρροή του προπονητή σε αυτό, πώς αναπτύσσονται οι ικανότητές του; Πολλά ερωτήματα, λίγες απαντήσεις. Για το λόγο αυτό, έχω αναπτύξει τα τελευταία χρόνια μια δομή επικοινωνίας και ανατροφοδότησης. Θα πρέπει να βοηθήσει τον σύλλογό μου, εμένα και κυρίως τους προπονητές να μειώσουμε την εξάρτηση από το αποτέλεσμα του αγώνα και ταυτόχρονα να συνοδεύσουμε στοχασμένα τις εξελίξεις. Οι γνώσεις που αποκτήθηκαν αποτελούν τη βάση αυτού του άρθρου και απεικονίζονται με πρακτικά παραδείγματα.


Τα τρία επίπεδα της εξέλιξης του προπονητή

Πρώτα απ' όλα, θα ήθελα να αναλύσω αυτά που θεωρώ ότι είναι τα πιο σημαντικά πεδία ανάπτυξης ενός προπονητή: προπονητική (coaching), προσωπικότητα και ηγεσία. Συγχωνεύονται μεταξύ τους και πολύ σπάνια μπορούν να εξεταστούν ξεχωριστά. Επιπλέον, οι όροι αυτοί δεν είναι σταθεροί, αλλά αποτελούν έναν καλό προσανατολισμό. Στον έναν ή στον άλλον θα λείψει η εξειδίκευση ως στοιχειώδης κατηγορία και φυσικά έχει μεγάλη σημασία. Στη συνέχεια θα εξηγήσω γιατί εξακολουθεί, πάρα δαύτα, να παίζει για μένα υποδεέστερο ρόλο.


" Μόνο όσοι αναστοχάζονται πάνω στις πράξεις τους και είναι αυθεντικοί μπορούν να ηγηθούν ομάδων με επιτυχία."

Πριν εξετάσουμε τους τομείς της ανάπτυξης με συγκεκριμένα παραδείγματα, θα ήθελα να μιλήσω για μια συχνά υποτιμημένη πτυχή της εργασίας με τους παίκτες: Τη γνώση της μη γνώσης. Για λόγους απλότητας, θα ήθελα να το καταδείξω με ένα παράδειγμα: Όταν κοιτάζετε τον ουρανό τη νύχτα, βλέπετε .... αστέρια, φυσικά! Αυτή είναι μια αδιαμφισβήτητη αλήθεια, τουλάχιστον με την πρώτη ματιά. Με μια δεύτερη ματιά, επιτρέπω στον εαυτό μου να το αμφισβητήσει. Θα μπορούσε λοιπόν να είναι και διαφορετικά. Το φως από τον Άλφα Κενταύρου, το κοντινότερο σε εμάς αστέρι, χρειάζεται πάνω από τέσσερα χρόνια για να φτάσει σε εμάς. Όλα τα άλλα αστέρια είναι πολύ πιο μακριά από εμάς. Αυτό που βλέπουμε είναι το φως που έχει διανύσει πολύ δρόμο. Δεν είναι καν σαφές αν το άστρο από το οποίο εκπέμφθηκε υπάρχει ακόμη όταν το παρατηρώ. Αυτό το παράδειγμα δείχνει ότι εμείς δημιουργούμε τη δική μας πραγματικότητα, η οποία βασίζεται κυρίως στις εμπειρίες μας. Πώς μπορεί αυτό να με βοηθήσει στη δουλειά μου ως προπονητής; Πολύ απλά! Μου δείχνει ότι η πραγματικότητά μου δεν είναι μια ακλόνητη αλήθεια. Οι άλλοι άνθρωποι, συμπεριλαμβανομένων των παικτών μας, βλέπουν τον κόσμο με έναν προσωπικό, πολύ ατομικό τρόπο. Έτσι, αυτό που μου φαίνεται σωστό και καλό μπορεί να προκαλεί εντελώς διαφορετικά συναισθήματα και συνειρμούς σε ένα άλλο άτομο. Αυτή η πολυπλοκότητα των δυνατοτήτων δεν μπορεί να επιλυθεί! Δεν μπορώ να ξέρω πώς σκέφτονται όλοι οι παίκτες μου, και το να αποδεχτώ αυτή τη μη γνώση είναι ένα πολύ πολύτιμο βήμα. Θα το παρατηρήσετε αυτό στις μελέτες περιπτώσεων. Επειδή από αυτό προκύπτουν επιλογές που δεν ήταν επιλογές πριν. Οι παίκτες σας θα σας ευχαριστήσουν, γιατί ξαφνικά βρίσκονται στο επίκεντρο των σκέψεων και των στρατηγικών του προπονητή.

Θέτοντας τις σωστές ερωτήσεις

Διάφορες αρχές μπορούν να βοηθήσουν τους εκπαιδευτές να λειτουργήσουν αποτελεσματικότερα και να αποφύγουν τα συνήθη λάθη από την αρχή. Συχνά είναι αποτελεσματικές μόνο σε συνδυασμό μεταξύ τους και επομένως σπάνια μπορούν να εξεταστούν ξεχωριστά. Η σημαντικότερη συμβουλή μου: Να κάνετε πάντα στον εαυτό σας τις "σωστές ερωτήσεις" πριν ενεργήσετε και να διαθέτετε τον απαραίτητο χρόνο για να το κάνετε.

  • Τι θέλω να επιτύχω με αυτή την προσέγγιση / ομιλια;
  • Ποιος είναι ο εκπαιδευτικός μου στόχος;
  • Ποια είναι τα κεντρικά μου μηνύματα;
  • Πώς θέλω να με αντιλαμβάνονται ως προπονητη, και κυρίως:
  • Τι μου ταιριάζει;
  • Ποια είναι η φιλοσοφία μου

Αφιερώστε χρόνο για να παρατηρήσετε προτού ενεργήσετε παρορμητικά. Μερικές φορές θα καταλήξετε στο συμπέρασμα ότι σε ορισμένες καταστάσεις είναι καλύτερα να μην ενεργήσετε ή να μην αντιδράσετε καθόλου. Οι ενέργειές σας θα γίνουν πιο συνειδητές και τελικά πιο αποτελεσματικές. Επίσης, να έχετε κατά νου ότι θέλετε να πετύχετε αποτελέσματα με τους παίκτες σας και ότι κάθε ένας από τους προστατευόμενούς σας βλέπει τον κόσμο με τον δικο του μοναδικό τρόπο. Έτσι, η δική σας πραγματικότητα δεν είναι απαραίτητο να ταιριάζει με την πραγματικότητα των παικτών σας. Και να θυμάστε σε ό,τι κάνετε: η επιτυχής καθοδήγηση ομάδων ξεκινά πάντα με το να συμβιβαστείτε με τη δική σας προσωπικότητα / φιλοσοφία.

 


COACHING: ένα ζήτημα εστίασης

"Η επέκταση της διακρανιακής φυματίωσης είναι αντιστρόφως ανάλογη της διανοητικής ικανότητας του καλλιεργητή γεωπόνου". Τι καταλάβατε; Τι λεω: "Οι πιο χαζοί αγρότες μαζεύουν τις μεγαλύτερες πατάτες". Όσον αφορά το ποδόσφαιρο, αυτό το παράδειγμα μας δείχνει ότι η πραγματικότητά μας διαφέρει από την πραγματικότητα των παικτών μας μέσω της εμπειρίας (και επομένως μέσω της γνώσης). Αυτό που μας φαίνεται προφανές και απλό μπορεί να γίνει ανυπέρβλητο εμπόδιο γι' αυτούς. Εδώ είναι που η γνώση των ειδικών φτάνει στα όριά της. Αυτό που έχει σημασία σε αυτό το πλαίσιο δεν είναι αυτό που γνωρίζω εγώ. Αντίθετα, πρόκειται για τη μετάδοση του περιεχομένου με τέτοιο τρόπο ώστε οι παίκτες μου να το κατανοήσουν και, κυρίως, να είναι σε θέση να το εφαρμόσουν στον αγωνιστικό χώρο. Η τέχνη της προπόνησης έγκειται επομένως στην καταστασιακή εφαρμογή ή χρήση της τεχνογνωσίας μου.

Παράδειγμα: ποιο ήταν το θέμα πάλι;

Ένας προπονητής από την προπονητική μας ομαδα βρισκόταν στο γήπεδο κατά τη διάρκεια μιας από τις ασκσης τακτικης. Αναφερόμενος στον προηγούμενο αγώνα, ήθελε να εξασκηθεί η άμυνα, όταν η ομάδα είναι σε μειονεκτική θέση, καθώς αυτό είχε ως αποτέλεσμα να δεχτουμε ένα γκολ. Ενήργησε πολύ αφοσιωμένα, χρησιμοποίησε πολλές ευκαιρίες για διόρθωση και διέδωσε την πλήρη γνώση του μπροστά στην ομάδα. Αυτό είναι αυτό που ονομάζω λειτουργία απόδοσης, διότι ο προπονητής ασχολείται πρωτίστως με τη δική του απόδοση και κινδυνεύει να χάσει τους παίκτες του. Μετά από περίπου 30 λεπτά εντατικής προπόνησης, ξέσπασε "Μητσο, τι είναι η σκιά κάλυψης;". Ο παίκτης δεν είχε καμία απάντηση.

Τι είχε συμβεί; Ο προπονητής βρισκόταν πλήρως σε κατάσταση "προσωπικής απόδοσης", και ενδιαφερόταν πρωτίστως για την αποκρυπτογράφηση όλων των λαθών που είχαν γίνει, και στη συνέχεια να τα επεξεργαστή. Ωστόσο, λόγω του πλήθους των διαφορετικών προπονητικών σημείων, έχασε τους παίκτες και τον δρόμο του. Εκ των υστέρων, η απόδοσή του ήταν μεν πολύ ζωντανή, αλλά το επιθυμητό αποτέλεσμα στους παίκτες δεν επετεύχθη.

ΣΦΑΛΜΑΤΑ

  • Υπερφόρτωση και λειτουργία απόδοσης
  • Προσανατολισμός στο πρόβλημα: Πολλά προβλήματα εντοπίζονται και αντιμετωπίζονται, αλλά χάνεται ο προσανατολισμός προς το στόχο.
  • Προπόνηση αντιστάθμισης: "Εκ των υστέρων, κανείς δεν μπορεί να με κατηγορήσει που δεν σας το ειπα".

Προτάσεις

  • Προγραμματίζω την προπόνηση: Ενσωματώνω τα σημεία προπόνησης στην προετοιμασία της προπόνησης και καθορίζω ακριβώς τι θέλω να αντιμετωπίσω εκείνη την ημέρα. Οποιαδήποτε καταστασιακή επέκταση της προπόνησης θα γίνει τότε συνειδητά και με μεγαλύτερη πιθανότητα να είναι προς το συμφέρον του παίκτη.
  • Θετικό πάγωμα: Επαναλαμβάνω καταστάσεις στις οποίες οι παίκτες ενήργησαν ιδιαίτερα καλά και με επιτυχία. Με αυτόν τον τρόπο, η εστίαση γίνεται στη λύση και όχι αποκλειστικά στα προβλήματα.
  • Εξατομικευμένη προπόνηση: Η προσωπική προπόνηση είναι πάντα πιο αποτελεσματική από την ομαδική προπόνηση. Η εκτίμηση και ο σεβασμός είναι οι βασικοί παράγοντες.
  • Επαγωγική προπόνηση: Εμπλέκουμε τους παίκτες και τις εμπειρίες τους με συγκεκριμένες ερωτήσεις. Με αυτόν τον τρόπο, συνανταμε τους παίκτες, εκεί που βρίσκονται από πλευράς γνώσεων.
  • Εσκεμμένη αποστασιοποίηση: Κάντε δύο βήματα πίσω και αφιερώστε χρόνο να παρατηρήσετε προτού δράσετε. Αυτή η νέα προοπτική μπορεί να κάνει θαύματα και σίγουρα μειώνει τα συναισθήματα. Χρειάζεται όμως και εξάσκηση, γι' αυτό μην τα παρατάτε πολύ γρήγορα.

Προσωπικότητα: η γνώση έρχεται από παντου - η αυθεντικότητα έρχεται από εσενα 

Η επιτυχής επιρροή άλλων ανθρώπων βασίζεται κυρίως στην εμπιστοσύνη. Δεν μπορεί να αγοραστεί και δεν προκύπτει με το πάτημα ενός κουμπιού. Και στο ποδόσφαιρο, η εμπιστοσύνη είναι η βάση όλων των διαπροσωπικών σχέσεων. Βασίζεται βασικά σε δύο πυλώνες, οι οποίοι ιδανικά ισχύουν και για την εκάστοτε προσωπικότητα του προπονητή, καθώς διαφορετικά το οικοδόμημα της σχέσης θα μπορούσε να είναι πολύ εύθραυστο. Ο πρώτος πυλώνας είναι η εμπιστοσύνη που βασίζεται σε μια λειτουργική διαπροσωπική σχέση. Αλλά η εμπιστοσύνη σε έναν προπονητή μπορεί επίσης να βασίζεται στην αντιληπτή εξειδίκευση, δηλαδή στο μάντρα: "Αυτός ο προπονητής με κάνει καλύτερο". Η εξειδίκευση από μόνη της, ωστόσο, δεν θα είναι ποτέ αρκετή για να οικοδομήσει έναν μακροπρόθεσμο σταθερό δεσμό με τους παίκτες. Έτσι, ο πυλώνας της εμπιστοσύνης μέσω της σχέσης είναι στοιχειώδης και δεν μπορεί να αντικατασταθεί. Η βάση, ωστόσο, είναι η αυθεντικότητα. Για να εμπιστευτώ ένα άτομο, πρέπει να πιστέψω στις ειλικρινείς προθέσεις του. Επομένως, η πεποίθηση δεν είναι αποκλειστικά θέμα επιχειρημάτων, αλλά μάλλον των συναισθημάτων που συνδέονται με αυτά και μεταδίδονται από αυτά.

Παράδειγμα:

Πριν από μερικά χρόνια, μια από τις ομάδες των υποδομων μας, είχε ένα σημαντικό ντέρμπι μπροστά της. Κατά την προετοιμασία του αγώνα, ο προπονητής της μίλησε σε πολλούς συναδέλφους και φίλους για τη σημασία αυτού του αγώνα. Συχνά τον πείραζαν για το τι θα συνέβαινε σε περίπτωση ήττας. Ήταν αισθητό ότι η κατάσταση ήταν πολύ αναστατωτική για τον νεαρό ακόμη συνάδελφο. Σκόπιμα δεν ήθελε να μεταφέρει αυτή την ένταση στους παίκτες του και αποφάσισε να θέσει τη σημασία του αγώνα σε μια άλλη προοπτική. Πούλησε τον αγώνα ως "ένα παιχνίδι σαν όλα τα άλλα". Η ομάδα μας έχασε τον αγώνα με 3:0, παρόλο που θεωρούνταν πιο ταλαντούχα.

Τι συνέβη;
Ο συνάδελφος εμπιστεύτηκε ένα πρότυπο, πιστός στο σύνθημα: "Σε μια τέτοια κατάσταση, πρέπει να το κάνεις έτσι". Ωστόσο, η καλή του πρόθεση γύρισε μπούμερανγκ, καθώς προσπαθούσε επιφανειακά να αποπροσανατολίσει από τα εσωτερικά του συναισθήματα.

Η γλώσσα του σώματος. Πιθανότατα γνωρίζετε ήδη ότι ένα μεγάλο μέρος της επικοινωνίας μας είναι μη λεκτικό, δηλαδή μέσω της μίμησης, των χειρονομιών και της γλώσσας του σώματος. Αυτό που είπε, δεν το εξέπεμψε. Σύγουρα αυτός δεν ήταν ο μοναδικός λόγος της ήττας, δεν μπορεί ομος κανείς να υποτιμήσει την επίδρασή του. Δεδομένου ότι οι παίκτες ήταν εκτεθειμένοι σε παρόμοια νευρικότητα, δεν ήταν καλή ιδέα να αγνοηθεί αυτό το συναίσθημα.

ΣΦΑΛΜΑΤΑ:

  • Εσωτερική στάση έναντι εξωτερικής αναπαράστασης
  • "Εμπιστοσύνη προτύπου"
  • Η εστίαση είναι στον δικό μας κόσμο ή την πραγματικότητα.

 

Προτάσεις

  • Ορισμός στόχου: Ποια συναισθήματα θέλω να προκαλέσω; Τι θέλω να πετύχω;
  • Αρχή του μπαλονιού: Φανταστείτε τον συναισθηματικό σας κόσμο σαν ένα αερόστατο. Εσείς αποφασίζετε πόσο αέρα θέλετε να αφήσετε να βγει από το μπαλόνι σας. Μετράτε την ποσότητα. Και όπως πάντα: Η εμπειρία μας, μας διευκολύνει να την εφαρμόσουμε.
  • Συνειδητή οριοθέτηση: Κάντε στον εαυτό σας τις ακόλουθες ερωτήσεις: Τι θα συμβούλευα τους συναδέλφους μου να κάνουν σε μια τέτοια κατάσταση; Πώς θα αξιολογούσα τον εαυτό μου αν ενεργούσα όπως είχα σχεδιάσει.
  • Προσανατολισμός των πόρων: Σε τι είμαι καλός; Σε ποιες από τις δεξιότητές μου μπορώ να βασιστώ σε δύσκολες καταστάσεις; Τι μπορούν να χειριστούν καλά οι παίκτες μου; Τι με έχει βοηθήσει σε παρόμοιες καταστάσεις;
  • Συμπερίληψη του κόσμου των άλλων: Πώς θα μπορούσε αυτό να γίνει δεκτό από τους παίκτες μου; Πώς θα προσέγγιζε την ομιλία ο βοηθος μου;

 


Ηγεσία: ένα ακατόρθωτο έργο

"Αν θέλεις να ηγηθείς ανθρώπων, πρέπει να περπατάς πίσω τους" Αυτή η φράση του Κινέζου φιλοσόφου Laotse περιγράφει πολύ καλά τις δυνατότητες και τα όρια της ηγεσίας. Το να προχωρώ πάντα μπροστά και να ελπίζω ότι οι άλλοι θα με ακολουθήσουν άνευ όρων είναι ένα ως επί το πλείστον πεπερασμένο μοντέλο ηγεσίας από άποψη χρόνου. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στον σημερινό κόσμο όπου ο αυτοπροσδιορισμός γίνεται όλο και πιο σημαντικός παράγοντας. Επιπλέον, τα κοινωνικά συστήματα είναι πολύ περίπλοκα για να αποκρυπτογραφηθούν στο σύνολό τους και οι άνθρωποι δεν μπορούν να καθοδηγούνται από προκαθορισμένα πρότυπα. Αντίθετα, χρειάζονται κίνητρα για να καθοδηγηθούν. Τα κίνητρα αυτά ποικίλλουν ανάλογα με τους τομείς της ζωής (ποδόσφαιρο, σχολείο, εργασία, οικογένεια, φίλοι κ.λπ.) καθώς και από άτομο σε άτομο. Ορισμένες φορές το κίνητρό μας είναι απλώς το να είμαστε μέρος μιας ομάδας. Εάν οι δομές κινήτρων διαφέρουν τόσο πολύ μεταξύ τους και ποικίλλουν επίσης εντός μιας ομάδας, πώς μπορεί να λειτουργήσει η "ηγεσία"; Ας επιστρέψουμε στον Laotse: αφιερώστε χρόνο για να παρατηρήσετε και να γνωρίσετε τους παίκτες σας. Τι τους παρακινεί και ποια συμπεράσματα μπορούν να εξαχθούν από αυτό; Δώστε τους ελευθερία, επιτρέψτε τους να παίρνουν αποφάσεις και εξακολουθήστε να είστε ο τιμονιέρης. Πώς λειτουργεί αυτό; Πολύ καλά, άλλωστε, εσείς περπατάτε πίσω τους και έχετε τη δυνατότητα να κατευθύνετε τη διαδικασία όποτε το θεωρείτε απαραίτητο. Ο κλασικός ηγέτης δεν μπορεί να το κάνει αυτό, ειναι μπροστά και πρέπει να ελπίζει ότι οι στρατιώτες του θα τον ακολουθήσουν.

Παράδειγμα:

Μια από τις ομάδες μας είχε έναν αγώνα πρωταθλήματος με εναν μέτριο αντίπαλο. Είπα στον προπονητή ότι θα ήθελα να τον βιντεοσκοπήσω κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, η οποία δεν αποτελούσε πλέον ειδική περίσταση για εκείνον. Προετοιμάστηκε πολύ ευσυνείδητα και εκφώνησε μια ομιλία από την οποία δεν έλειπε τίποτα. Συντόνισε την ομάδα του τακτικά, πνευματικά και ακόμη και με ατομικά στοιχεία για αυτό το παιχνίδι. Φυσικά, υπήρχε και η φλογερή έκκληση παρακίνησης στο τέλος της ομιλίας του, η οποία ήταν ενεργητική και παθιασμένη. Η ομάδα κέρδισε επάξια με 7:1, το οποίο ήταν ακριβώς το αποτέλεσμα που είχα προβλέψει πριν από το παιχνίδι.

Τι συνέβη;

Τίποτα απολύτως, στην πραγματικότητα, άρα δεν διάβασες τίποτα. Ωστόσο, αναρωτήθηκα αν ήταν πραγματικά απαραίτητη αυτού του είδους η αντιμετώπιση, ειδικά από τη στιγμή που ο αντίπαλος δεν είχε την απαραίτητη ποιότητα για να μας φέρει σε σοβαρή δύσκολη θέση. Επιπλέον, μετά την ομιλία ήμουν αναποφάσιστος για το ποιο συναίσθημα ήθελε να προκαλέσει ο προπονητής μας, στους παίκτες του. Αυτοσυγκέντρωση; πάθος; ή απόλαυση του παιχνιδιού; Σήμερα είμαι σίγουρος ότι δεν το ήξερε ούτε ο ίδιος. Δεν ήθελε να κάνει κάτι λάθος και ως εκ τούτου ήθελε να ενσωματώσει όλα τα πιθανά νοηματικά περιεχόμενα και συναισθήματα. Θυμάστε τη λειτουργία απόδοσης; Αυτό ακριβώς ενεργοποίησε εκείνη τη στιγμή και στο τέλος το αποτέλεσμα τον δικαίωσε. Ωστόσο, είμαι ακράδαντα πεπεισμένος ότι θα πήγαινε καλά και αν είχε απαλλαγεί εντελώς από μια ομιλία. Πολύ πιο σημαντικές, ωστόσο, είναι οι επιπτώσεις για το μέλλον. Γνωρίζουμε τους "Προπονητές της εξέδρας", των οποίων τα λογια επιδρούν μετά από πολύ σύντομο χρονικό διάστημα και σβήνουν και πάλι σχεδόν το ίδιο γρήγορα. Ή, για να το θέσω αλλιώς: Αν έχω ήδη χρησιμοποιήσει όλα τα όπλα μου απέναντι στην ένατη ομάδα του πίνακα, τι θα πω στα παιδιά απέναντι στον πρωτοπόρο της κατηγορίας; Αλλά και εδώ, επίσης, δεν υπάρχει σωστό ή λάθος. Παρ' όλα αυτά, θα ήθελα να σας καλέσω να το λάβετε υπόψη σας πριν από τις επόμενες ομιλίες σας, διότι μακροπρόθεσμα μια τέτοια σκέψη μπορεί να είναι στοιχειώδους σημασίας.

ΣΦΑΛΜΑΤΑ

  • Λανθασμένη συναισθηματοποίηση: Με αλλα λόγια: Αν θέλω συγκέντρωση από τους παίκτες μου, γιατί απαιτώ ... πάθος;
  • Έλλειψη εστίασης: Ποια μηνύματα θέλω να στείλω; Ποιος είναι ο πυρήνας του μηνύματός μου; Αυτό αναφέρεται όχι μόνο σε νοητικούς αλλά και σε τακτικούς παράγοντες.
  • Αρχή πολλων προπονητων: Όλοι αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο, παρόλο που οι δομές των κινήτρων τους διαφέρουν μεταξύ τους. Έχετε σκεφτεί ποτέ να χωρίσετε τις ομιλίες, για παράδειγμα ανάλογα με τις ομάδες θέσεων;
  • Στάση αντιστάθμισης: βλ. το πρακτικό παράδειγμα ατο κεφαλαιο coaching
  • Το επίκεντρο είναι το δικο μας πιστευω (αυτοσκοπός): Σε αυτό το παράδειγμα, ο συνάδελφος του προπονητή ενδιαφερόταν κυρίως για τη δική του απόδοση. Κατανοητό, άλλωστε, ήθελε να αποδώσει μπροστά στον αθλητικό του διευθυντή.

ΕΡΓΑΛΕΙΑ

  • Καθορισμός στόχων και υποβολή ερωτήσεων: Τι θέλω να επιτύχω με αυτή τη ομιλια; Ποια θα είναι τα κεντρικά μηνύματα;
  • Προσανατολισμός: Τι είναι καλό για τους παίκτες μου σε μια τέτοια κατάσταση; Σε ποιες δυνάμεις μπορώ να βασιστώ; Αλλά προσέξτε: Μια φλογερή ομιλία εκφυλίζεται γρήγορα σε κανονικότητα αν την επαναλαμβάνετε κάθε εβδομάδα.
  • Εξατομικευμένη προσέγγιση: Γιατί να μην μιλήσετε σε μικρές ομάδες που θα συγκεντρώσετε ανάλογα με τις ανάγκες; Πλεονέκτημα: Οι παίκτες λαμβάνουν ο καθένας μόνο μια πολύ σύντομη, αλλά εξίσου εξατομικευμένη ομιλία, η οποία σπάνια γίνεται βαρετή.
  • Εξατομικευμένη προσέγγιση: Απευθυνθείτε απευθείας σε μεμονωμένους παίκτες. Αυτό είναι πολύ πιο αποτελεσματικό από τις ομαδικές ανακοινώσεις, τις οποίες ο καθένας μπορεί να αποφύγει. Προσοχή όμως και εδώ: η απευθείας απεύθυνση στους παίκτες μπροστά στην ομάδα μπορεί να γυρίσει μπούμερανγκ. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα αν έχετε λίγα πράγματα να πείτε σε ένδειξη εκτίμησης.

 

Log in or Sign up

Enter your name
Enter your email
Please select a Membership